Γιώργος Γκερεδάκης : Ο ρόλος της τέχνης είναι να αφουγκράζεται την πραγματικότητα της ζωής και να την αντανακλά με την γλώσσα της ψυχής ...

2014-08-01 00:09

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ   ΕΡΙΚΑ ΤΖΑΓΚΑΡΑΚΗ   ΓΙΑ ΤΟΝ  KΡHTH Fm 100.3

ΤΡΙΤΗ 29  ΙΟΥΛΙΟΥ 2014

 

1)Γιώργο, Μίλησε  μου λίγο για σένα...Που γεννήθηκες,απο που κατάγεσαι,που μένεις,ποιά είναι η οικογενειακή σου κατάσταση...

Αγαπητή Ερικα ! Σ ευχαριστώ για την πρόσκληση. Θα προσπαθήσω  με λίγα λόγια να σου δώσω ένα στίγμα για την ταυτότητα μου. Λοιπόν ! Γεννήθηκα στους  Βώρους  του Δήμου Φαιστού της Κρήτης  , στο  νοτιότερο άκρο της  Ευρώπης. Πέρασα τα παιδικά μου χρόνια στο Ηράκλειο όπου και κατοικώ  μόνιμα . Την μεγαλύτερη και ιστορικότερη  πόλη της Κρήτης.  Σαράντα  έξη  χρόνια υπηρετώ την Κρητική παραδοσιακή μουσική .  Αυτοδίδακτος αρχικά και μετέπειτα   ως μόνιμο μέλος της Φιλαρμονικής  του Δήμου . Μαθητής του αρχιμουσικού Γιάννη Τζωρτζάκη, μυήθηκα στη  «Λόγια» μουσική του Μεγάλου  Κάστρου πρώτα και στην  ελεύθερη παραδοσιακή μουσική αργότερα , ευτύχησα, με τους μεγαλύτερους  βάρδους της Μουσικής  μας παράδοσης .  Έζησα τα γλέντια και τις καντάδες  του νησιού μου , πρώτα με την κιθάρα μου, αργότερα με το Μαντολίνο και  το Σφυροχάμπιολο και τελευταία με το Λαούτο μου .  Μαθήτευσα  στην Βυζαντινή  μουσική   . Έχω κάνει  τρία μουσικά άλμπουμ. Χρησιμοποιώ  το πεντάγραμμο όπου  γράφω  και  εκτελώ  τις συνθέσεις μου. Παντρεύτηκα .  Έχω δύο κόρες  μία μηχανικό και  μία φιλόλογο.  Διατηρώ  πενταμελή ορχήστρα ! Παρουσιάζω την μουσική μου και την μουσική της Κρήτης  ταξιδεύοντας σε  όλο τον κόσμο !   Αγαπώ και μένω μόνιμα στο Ηράκλειο . Την πόλη μου ! Την πόλη που λατρεύω ! Με τις τόσες  παιδικές σπουδαίες αναμνήσεις  μιας  και  μεγάλωσα στα σοκάκια του Αγίου Μηνά και του Αγίου Ματθαίου. Μαθήτευσα στο  Α΄ Γυμνάσιο Ηρακλείου  και γύριζα στις  παιδικές αλάνες  από την «Πυρήνα» μέχρι  και  των «Χανιώ  την Πόρτα»!

2) Πότε ξεκίνησε η γνωριμία σου με τη μουσική και τι "σχέση"  έχετε μέχρι σήμερα;

Οκτώ ετών ήμουνα που  έφτιαξα την  πρώτη μου αυτοσχέδια κιθάρα – Από 10 ετών στην Φιλαρμονική του Δήμου Ηρακλείου ως μόνιμο μέλος για 20 χρόνια   –  Παράλληλα παρέες στο σχολείο και στην πόλη  και στα  γλέντια χωριού  που έπαιζαν οι  γνωστοί της περιοχής   Α. Πολυχρονάκης , Σ. Σηφογιωργάκης  , Γέρο Φουστάνης , Λ.Κλάδος, Γ.Μαρκογιάννης , Σταυράκης  Κιουμουρτζάκης  κ.α. Η σχέση μου με την μουσική πάντα   ζωτική , ψυχική  και  ρομαντική .  Σχέση εμπιστοσύνης !

3) Τι είναι αυτό που προσδίδει αξία και ποιότητα στην τέχνη ?

 Η  αυθεντικότητα ,  η  γνησιότητα κ ο ρεαλισμός  . Θεωρώ ότι ο ρόλος  της τέχνης είναι να αφουγκράζεται  την  πραγματικότητα  της ζωής και να την  αντανακλά με  την  γλώσσα  της ψυχής .  

4) Αν σε ρωτούσα να μου πεις ποιος είναι ο Γιώργος Γκερεδάκης τι θα μου έλεγες;(Ως ανθρωπος και μετα ως καλλιτέχνης)

 Ως άνθρωπος  είμαι απλός  , πραγματικός , φιλικός , οραματιστής ,ονειροπόλος αλλά και πολυπράγμων . Μ αρέσει το  «ταξίδι» . Η πορεία στην  Ιθάκη . Ειναι αυτό που με μαγεύει .

Μ αρέσει  να προσφέρω στην κοινωνία . Συμμετέχω στα κοινά ,στο πολιτιστικό μέρος εννοείται.  Έχω  διατελέσει  Αντιδήμαρχος ,Δημοτικός Σύμβουλος, Πρόεδρος , Γραμματέας και  ιδρυτικό μέλος σε διάφορους Πολιτιστικούς Συλλόγους .  Στον Παγκρήτιο Σύλλογο Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής  έκανα το καθήκον μου ,ως Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου. 

Ως καλλιτέχνης  πιστεύω στη παραδοσιακή μουσική.  Είναι η πηγή για όλες τις μουσικές . Μέσα απο αυτή  εμπνέομαι και προσπαθώ με ευαισθησία και ρομαντισμό να δημιουργώ μουσικές .  Αγαπώ τους νέους μουσικούς . Εχω διδάξει πολλά νέα παιδιά. Πολλοί είναι επαγγελματίες σήμερα.

5)  Αν μπορούσες να γυρίσεις  πίσω το χρόνο  υπάρχει  κάτι  που θα άλλαζες  στην καριέρα σου ?

Δεν θα το έλεγα . Απόκτησα με αυτή εμπειρίες κ βιώματα που με κανουν ευτυχισμένο!

6) Κάνοντας απολογισμό μέχρι σήμερα...τι απο όλα όσα έχεις καταφέρει να κάνεις σε κάνει να αισθάνεσαι υπερήφανος ;

Η  εμπλοκή μου  με προσωπικότητες μέσα απο τις εκδηλώσεις μου και τις συναυλίες  και συμμετεχοντας σε δρωμενα . Επίσης η εμπλοκή μου  με τους μεγάλους Βάρδους καλλιτέχνες δασκάλους της Κρητης μας που είχα την τιμή και την τύχη να γνωρίσω  η συνεργαστώ μαζί τους : Μουντάκης, Σκορδαλός,Λαγός,Λαυρεντία,Δερμιτζογιάννης,Κλάδος, Σηφογιώργης ,Ροδάμανθος,Καρπουζάκης ,Ναύτης,Σταυρουλάκης, Παπατσαράς, Καδιανός ,Μανιάς  και άλλοι  και τους εν ζωή που ειναι τόσοι : Α.Πολυχρονάκης ,Αλεφαντινοί,Φραγκιαδάκηδες, Μελεσσανάκης, Στιβακτάκηδες,Σαλούστρηδες,Βασιλόκωστας,Βασιλόγιωργας, Παπαδάκης,Τσαγκαράκης ,Ψαρογιάννης ,Γωνιανάκης, Τσαφαντάκης,Τζουγανάκης Π,Τσαντάκης Γ, Ηλιάκης Ν .Ξυδάκης Μ  και άλλους ακόμα που δεν θυμάμαι τώρα … Θέλω να τους ευχαριστήσω  όλους για την αγάπη τους και την συνεργασία τους. Ελπίζω   να   μην  ξεχάσω κανένα ...

7) Από που αντλείς έμπνευση,και για τι πράγματα σου αρέσει να μιλάς μέσα από τη μουσική σου ?

 Από την φύση,απο τις αξίες της ζωής , απο την οικογένεια , απο την ιστορία της φυλής μας, από την απογοήτευση και τις χαρές του έρωτα ,  από την   έννοια για το συνάνθρωπο  με  την αγωνια της ζωης που συντριβεται , απο το μοχθο του ανθρώπου για επιβίωση, απο τον ξεπεσμό και την παρακμή που ζούμε και άλλα .

8) Θα ήθελα να μου αναφέρεις  τη  πιο σημαντική συνεργασία σου και το λόγο που την θεωρείς σημαντική...

Ιωάννης  Τζωρτζάκης . Αρχιμουσικός της  Φιλαρμονικής του Δήμου Ηρακλείου. Σε ηλικία 10 ετών  που μου έμαθε την πρώτη μελωδία.   Γνώρισα κοντάτου τον  Μηνά Τζωρτζάκη , πατέρα του, αρχιμουσικό επίσης   και βιολιστή , που είχε φίλο και συνεργάτη τον Στρατή  Καλογερίδη . Έζησα από κοντά συζητήσεις  για τα βιολιά του  Μεγάλου Κάστρου , ειδα τα χειρόγραφα του Καλογερίδη και γαλουχήθηκα στο Καστρινό πνεύμα και προσφορά των «Λόγιων» μουσικών της πόλης του Ηρακλείου   .  Την συνέχεια  την οφείλω στον   θείο  μου  , καλλιτέχνη και τραγουδιστή της  Κρήτης  εκείνης  της  όμορφης  εποχής,  Αλέκο  Πολυχρονάκη .  Λυράρης  χαρισματικός  με λαμπρότητα στο τραγούδι   και  ιδιαίτερα επικοινωνιακός , είχε  λαμπρή καριέρα και ήμουν κοντά του . Μαζί του ξεκίνησα στα γλέντια της Κρήτης με μια δανεικιά κιθάρα και σημαντικό ήταν  οτι   λαουτιέρης  ήταν  ο περίφημος  Νίκος Καδιανός. Εκείνη την εποχή έπαιζα κιθάρα. Επόμενο πρόσωπο για μένα ηταν ο Γιάννης Ξυλούρης . Συνεργάστηκα μαζί του την εποχή που είχε πεθάνει ο Νίκος και ο Γιάννης αποφάσισε να παιζει  λύρα . Μετά την συνεργασία αυτή από τον Γιάννη έμαθα  την τέχνη του μαντολίνου και του λαούτου. Μαθήτευσα κοντά του  . Ο ηχος του είναι ακόμα ζωντανός  μπροστά μου. Είναι απίστευτη η μελωδικότητα   και  η πληρότητα των μουσικών του μοτίβων του.

9) Θέλω να μου πεις ποιο από όλα τα τραγούδια που έχεις γράψει είναι το αγαπημένο σου και για ποιο λόγο το έγραψες ...

Δεν υπάρχει απάντηση . Ολα τα τραγούδια μου είναι μοναδικά και πολυαγαπημένα .το καθένα ειναι γραμένο για κάποιο λόγο . Ίσως  στο τραγούδι των  Ηρακλειωτών με τίτλο «Ηράκλειο»  να με  απασχόλησε περισσότερο λόγω του ότι το έχω γραμμένο και για τετράφωνη χορωδία και για 8 όργανα . Μορφή που θα παρουσιαστεί στο κοινό την επόμενη περίοδο.

10) Πιστεύεις ότι το κοινό είναι ο ρυθμιστικός παράγοντας που αποθεώνει ή καταδικάζει στην αφάνεια ενα μουσικό, ένα τραγουδιστή , ενα στιχουργο ?

Το κοινό καταδικαζει  η  αποθεώνει  ενα  εμπορικο δημιουργό.

Όμως εγώ δεν μπορώ να δω τη μουσικη ως μεσο πλουτισμου.  Ανοίγεται  ένα μεγάλο θέμα που αφορά την παρουσία των εταιρειών και των κέντρων συμφερόντων που προωθούν τον καλλιτέχνη  ανάλογα με τα κερδοφόρα σχέδια τους .  Δυστυχώς ... η μαλλον ευτυχώς  τα τραγούδια μου  δεν ανήκουν  στην  εμπορική δύνη , η τουλάχιστον δεν μαρεσει να γράφω  τέτοια τραγούδια. Τα τραγούδια μου εχουν την δύναμη να μένουν στο χρόνο . Τα άλλα ίσως όχι .  Πολλά από αυτά είναι εφήμερα και ασήμαντα.

11) Θέλω να μου σχολιάσεις τη σημερινή κατάσταση στη κρητική μουσική . Υπάρχουνε αξιόλογοι  ‘συνεχιστές’  της παράδοσης ?

   Η σημερινή κατάσταση ως επι το πλείστον κυριαρχείται  από  τα πάθη των σημερινών καιρών . Η πλειονότητα του κόσμου θεωρεί την ψυχαγωγία νάναι  διασκέδαση. Παντού γύρω  ξεφυτρώνουν  ταλαντούχοι  «διασκεδαστές» . Χρησιμοποιούν όργανα που δεν ανήκουν στην Κρητική παραδοσιακή μουσική η οποία θάπρεπε να είναι συγκεκριμένη και δεδομένη. Τετοια όργανα μπορούν να χρησιμοποιήσουν ίσως μόνο ομάδες που κάνουν μουσική  «Εθνικ»  και «έντεχνα εναρμόνια» μουσικά ακούσματα  που κάνουν  κάτι σαν έρευνα στα μουσικά δρώμενα ενός  τόπου. Συνάμα εχει στηθεί ένα ολόκληρο κερδοφόρο σύστημα με σχολές εκμάθησης παραδοσιακών οργάνων με πρακτικό τρόπο . Παράλληλα και ο χορός εχει μπεί δυνατά σε όλα στρώματα  με αντίστοιχες σχολές . Είναι βλέπεις  και τρόπος επίδειξης για κάποιους . Η  μουσική αναγκάζεται να υπηρετήσει  λάθος έννοιες  με  τις  όποιες οικονομικές και εμπορικές προεκτάσεις των . Ετσι  λοιπόν υπαρχει  κρίση  στη  Κρητική  Μουσική  και  λόγω του  εκσυχρονισμού  της  κοινωνίας και  ιδιαίτερα του Ιντερνετ  απλώνεται με την μεγαλύτερη ταχύτητα  που θα μπορούσε ποτέ κανείς να φανταστεί .  Yπάρχουν όμως  και σύγχρονοι  «συνεχιστές»   ικανοί  να μεταφέρουν τις αξίες της κρητικης  μουσικής  και να βάλουν σωστά το δικό τους λιθαράκι .  (π.χ. έντεχνα εναρμόνια σχήματα όπως Νεάρχου Παράπλους  , Αξέγνιοι  Περάτες ,η Παρέα του Υάκινθου  και άλλα παιδιά   αλλά και στην Κλασική Κρητική Μουσική  όπως  Δ. Σγουρός , Μ.Αλεφαντινός ,Κ.Κακουδάκης  κ.α.)

12) Η Κρητική μουσική πιστεύεις ότι περνάει κρίση όσο αφορά την ποιότητα της μουσικής?

Τα τραγούδια που γράφονται είναι επηρεασμένα  από  τον <μοντερνισμό> και την εμπορικότητα των καιρών ,όπως ανάφερα και προηγουμένως . Βλέπεις  την Λύρα να πρωταγωνιστεί  σε  Ροκ  μουσική  και τον λυράρη  να  ουρλιάζει  σαν  τέρας . Βλέπεις κακόμοιρα δύστυχα που τα λένε <Κρητική Μαντινάδα>  και χωρίς να έχουν καμία σχέση  με την Κρητική ντοπιολαλιά , να υπερέχουν  , απέναντι σε ένα μουσικό τεράστιο  πλούτο που χάνεται μέρα με τη μέρα. Βλέπεις τα γλέντια να αρχίζουν στις  12  το βράδυ και βλέπεις τις εκκωφαντικές  εντάσεις των μεγαφώνων  να ηδονίζουν τα αυτιά των σημερινών θαμώνων. Βλέπεις κοπέλια 20 χρονών, μόλις μάθανε να  κρατούν τη λύρα και  το δοξάρι , να  βγάνουν πατεροαφίσες  ,   να αγοράζουν και  μεγάφωνα και  να πηγαίνουν στα γλεντια. Το χειρότερο ... νοικοκυρευονται  κι ολας  και βγανουν στο άψε σβήσε και τραγούδια που τα κυκλοφορούν και σε δισκογραφίες η στο you  tube .  Εχει μεγάλη διαφορά  ο  «Συρτός  της Κρήτης»  από το  «Χασαποσέρβικο» . Πως να το κάνουμε ! Για να το καταλάβεις αυτό όμως πρέπει να έχεις τουλάχιστον 30 χρόνια  βιώματα και ακούσματα από τον πολιτισμό της Κρήτης  . Συμβαίνουν ανεπανάληπτα λανθασμένα γεγονότα .  Αυτό δεν είναι κρίση  ;

13) Τι έχεις κερδίσει και τι εχεις χασει όλα αυτά τα χρόνια που βρίσκεσαι στο χώρο ?

   Εχω κερδίσει την ομορφιά , την γαλήνη ,την ηρεμία ,την αισιοδοξία και την δύναμη της μουσικής  !  Εχω χάσει τις ώρες  στον καφενέ που θα μπορούσα  να είχα περάσει με μια πρέφα η ένα τάβλι αγκαλιά !

14) Τι δεν θα συνχωρούσες ποτέ στον ευατό σου και τι στους άλλους;

Αγνωμοσύνη. Δεν θα συγχωρούσα ούτε στον εαυτό μου ούτε στους άλλους.

15) Αν έπρεπε για κάποιο λόγο ,κάποια στιγμή να αλλάξεις επαγγελμα...Τι άλλη δουλειά θα σ αρεσε να κανεις?

Κάτι  παρεμφερές με την μουσική.  Ίσως  …φωτογραφία . Είναι κάτι που μου αρέσει πολύ.

16) Είσαι αυστηρos με τον εαυτό σου? Πώς αντιμετωπίζεις τις ενδεχομένως αρνητικές κριτικές ?

Τις αναζητώ και τις αποδέχομαι για τυχον εξέλιξη.

17) Γιωργο... Πες μου τρια καλα στοιχεια του χαρακτηρα σου

     και τρια που θα προτιμουσες να μην υπάρχουν...

Προσπαθώ να έχω. Καλοσύνη , Ευγένεια, Δικαιοσύνη .  Τρία που να μην υπήρχαν ίσως σε μένα. Εμπιστεύομαι εύκολα , ευαίσθητος  και  τελειομανής.

18) Αν σου ζητουσα να μου αναφέρεις μερικα ονόματα συναδελφων σου που θαυμαζεις θα μου ελεγες ορισμενα?

18. Να  μην πω καλύτερα  άλλα ονόματα.

19) Γιωργο...  Πες μου ένα σου όνειρο που αξιωθηκες να το δεις να πραγματοποιειται...

    Να φτιάξω ένα τραγούδι για την πόλη μου. Είναι το cd  που παρουσιάζουμε σήμερα .  Που το ένα μέρος του αναφέρεται στο  πόλη μου . Με τα τραγούδια  «Ηράκλειο»  , «Γένεση» και το «Μεγάλο Κάστρο».

20) Πες μου κ ενα απωθημενο σου...

Να ολοκληρώσω την ενότητα  που έχω αρχίσω  πριν απο χρόνια με <Έντεχνη  Παραδοσιακή Ορχηστρική Μουσική Δωματίου>  για  μουσικά όργανα της Κρήτης  και  να υλοποιησω την ταινία  «Η Πολιορκία του Μεγάλου Κάστρου», της οποίας  έχω γράψει  το σενάριο και έχω συνθέσει την μουσική.

21) Ποιο θα έλεγες πως είναι το «στίγμα» σου ; Αυτό που σε χαρακτηρίζει....

21. Μουσική,μουσική και πάλι μουσική.

 

22) Γιώργο...επιλέγεις τους συνεργάτες σου η σε επιλέγουν εκείνοι;

22. Συνήθως επιλέγω τους συνεργάτες μου αλλά συμβαίνει και το αντίθετο.

 

23) Έχεις κρατήσει φιλίες απο τις εκάστοτε συνεργασίες σου;

   Έχεις κάποια άτομα με το οποία συνεχίζεις να συνεργάζεσαι και

   θα το έκανες και με μεγάλη σου χαρά στο μέλλον ;

   Δεκτά και τα ονόματα ...

Πάντα. Συνήθως με τους συνεργάτες   αποκτούμε πρώτα φιλικό δέσιμο  πέραν απο την καλλιτεχνικη ιδιότητα . Εμένα μου αρέσει ιδιαίτερα με τους συνεργάτες  να γίνομαι   πρώτα  φίλος .

24) Υπάρχει καλός η κακός ανταγωνισμός,ανάμεσα στους καλλιτέχνες και τα σχήματα;

    Και γιατί;

Υπάρχει και καλός και κακός . Μέσα από τον καλό ανταγωνισμό γίνεσαι καλύτερος. Ο κακός  ανταγωνισμός   δημιουργει στρες και αποτελέσματα επιβλαβή. Δεν συμμετέχω .

25) Τι θα συμβούλευες τους ανθρώπους που θέλουν να ασχοληθούν με τα κρητικά δρώμενα? Τι θα συμβούλευες ένα νέο καλλιτέχνη για να μπορέσει να σταθεί στο ύψος που απαιτεί η κρητική μας παράδοση  χωρίς να την προσβάλει;

Γνώση του θέματος ,να πιστεύει  και  να αγαπά αυτό που κάνει,  και να σέβεται την παράδοση.

26) Τι γνώμη εχεις για το ραδιόφωνο και της κρητικές εκπομπές;

  Ειναι ένα μέσο επικοινωνίας  και ζεστής επαφής  με τον κόσμο και ένας τρόπος προβολής της  Κρητικής Μουσικής .

27) Η γνώμη σου για της τηλεοπτικές  εκπομπές;

Οτιδήποτε προβάλλεται σωστά σε ένα μέσο επικοινωνίας με βρίσκει θετικό.

28) Πιστευεις οτι το κοινο ειναι το ιδιο αυστηρο με τους καλλιτεχνες οπως ηταν καποτε?

Υπάρχουν γνώστες της Κρητικής Μουσικής. Αυτοί είναι οι αυστηροί κριτές και έτσι πρέπει.

29) Θέλω να μου πεις τι θα ηθελες να λενε για σενα 20 χρονια μετα;  Με τι θα ηθελες να ταυτιστει το ονομα σου ?

Με αυτό που ασχολούμε τοσα χρόνια, με την μουσική .

30) Πόσες από τις προσδοκίες  που είχες όταν ξεκινούσες  έχουν  πραγματοποιηθεί  έως σήμερα?

Δεν ασχολούμε απλώς με την μουσική. Εχω πάθος με αυτήν. Οι προσδοκίες μου δεν τελειώνουν ποτέ. Απλά είμαι σε μια καλή πορεία.

31) Θα σου πω μερικές λεξεις και θελω ένα αυθόρμητο συνειρμό για τη καθε μια

 

            Ανταγωνισμος     -    Δεκτός

            Δοξα             -      Δεν την επεδίωξα

            Φιλοτιμο            -       αυτοσκοπός         

            Παράδοση        -         Σεβασμός 

            Αγκάλη      -    Εχει Ανδρειά και Ερωντα η Κρητική Αγκάλη ( Ενα τραγούδι του νεου cd)

            Οικογενεια     -     προυπόθεση         

            Επιτυχία        -        αποτέλεσμα πολλών παραγόντων

            Ευτυχία        -        Χωρίς αυτήν δεν μπορείς να αποδώσεις

            Φιλια           -          Ιερή σχέση

            Κρήτη         -          Εμπνευση

 

32) Τι ακούσματα ειχες σαν παιδι?

     Υπήρξε καποιος καλλιτεχνης που θαυμαζες και προσπαθουσες να τον μιμηθεις ? Να του μοιασεις ?

 Τα ακούσματα και βιώματα μου ηταν οι καλλιτέχνες στα γλέντια του χωριού μου και οι παλιοί μουσικοί και τρομπετίστες  που γνώρισα στην Φιλαρμονική του Δήμου της πόλης μου.  Επίσης όμως εκείνο τον  καιρό στην Αθήνα μεσορανούσε ο Νίκος Ξυλούρης και θαύμαζα  τους  συνθέτες   που είχε γύρω του τον Γιάννη Μαρκόπουλο ,τον Χρήστο Λεοντή και τον Σταύρο Ξαρχάκο . Εκαναν απίστευτα πράγματα εκείνο τον καιρό . Τέλος πάντων εγώ δεν σπούδασα για να γίνω κάτι τέτοιο . Ασχολήθηκα μόνος μου μελετώντας πολύ , εξιδεικεύοντας την γνώση μου σε διαφορετικά μουσικά όργανα . Μ άρεσε να μαθαίνω και να γνωρίζω την τεχνογνωσία των οργάνων,  τη φωνή τους και την συμπεριφορά τους μέσα σε ένα μουσικό σύνολο .    

33) Μουσικός  γεννιέσαι ή γίνεσαι;

  Νομίζω και τα δύο . Χρειάζεσαι ενα καλό  χωράφι  για να το καλλιεργήσεις  σωστά.

34) Πες μου τι πρέπει να έχει ένας καλλιτέχνης  για να μπορέσει να υπάρξει ενεργά στο χώρο?

Ήθος  και  Γνώση.

35) Αν θα μπορούσες να άλλαζες κάτι στο καλλιτεχνικό στερέωμα ποιό θα ήταν αυτό;

    Η <Αλλοίωση  της  Παραδοσιακής  Κρητικής  Μουσικής>  . Νέα όργανα , ιδέες  από άλλους  μουσικούς  χώρους , ταχύτητες , ένταση , ρυθμοί  !  Όλα σε μία ερευνητική κατάσταση και ρομποτική κατάθεση , λες και δεν έχουμε ακόμα αποφασίσει πως  να είναι η Παραδοσιακή μας Μουσική.  Αυτό θα ηθελα να αλλάξω !  Αφού αγαπάμε την παραδοσιακή μουσική της Κρήτης να την αφήσομε όπως είναι . Είναι αδιανόητο να την εξελίσσομε  άλλο . Αυτή η μουσική έχει κάνει την Κρήτη μας γνωστή σε όλο τον κόσμο ! Την αφήνουμε ως έχει !  Την διατηρούμε και την διαδίδουμε !

36) Θελω να μου πεις με ποια κριτηρια διαλέγεις  τα τραγούδια που συμπεριλαμβάνο-νται στις δισκογραφικές σου δουλειές ?

  Ποιότητα και ομοιογένεια στον στίχο που να ταιριάζει στον δικό μου χαρακτήρα και ποικιλία και ρομαντισμό στα μουσικά μοτίβα .  Μ αρέσει να καταθέτω μουσικά θέματα από όλες τις ενότητες τηςανθρώπινηςζωής.Φύση,αγάπη,τόπος,ιστορία,οικογένεια,φίλος,καυμός , απογοήτευση, χαρά ,ενθουσιασμός, ζωή ,θάνατος και τόσα άλλα.

37) Ποιά η σχέση σου με το διαδίκτυο;  Πιστεύεις ότι συμβάλει θετικά στα δρώμενα  της Κρήτης η ότι "αποπροσανατολίζει"  τον κόσμο με τη πληθώρα καλλιτεχνών  που το κατακλύζει ;

Θετική η σχέση μου με το διαδίκτυο. Προσπαθω να ενημερωνομαι κ να ενημερώνω .  Ειναι ασφαλώς ένας τρόπος επικοινωνίας απαραίτητος σήμερα. Χρειάζεται προσοχή στην διαχείριση αυτού του μέσου όμως  διότι υπάρχει κίνδυνος αποπροσανατολισμού της παραδοσιακής μουσικής.

38)  Ποιο ειναι το αγαπημενο σου κομματι μεσα απο το cd ; Και γιατι?

    Το καθένα χωριστά είναι αγαπημένο και  έχει  ιδιαίτερη  εξήγηση γιατί δημιουργήθηκε. Δύσκολο να ξεχωρίσω τα παιδιά μου ...  Όμως   το τραγούδι  μου «Ηράκλειο» μου απέσπασε τον περισσότερο  χρόνο στην δημιουργία του . Εκτός την εκτέλεση που είναι στο νεό μου cd , το έχω φτιάξει και  για χορωδία , με τετραφωνία   και  για 8 όργανα   ,  και  θα παρουσιαστεί  και  έτσι αργότερα. Είναι ένα ενδιαφέρον  τραγούδι . Το αφιερώνω  στους Ηρακλειώτες και στην  πόλη μου,  που την αγαπώ πολύ. 

39)  Οι τοπικοί φορείς στηρίζουν τις προσπάθειες της τοπικής μας παράδοσης;

Υπάρχουν κάποιοι που τη στηρίζουν με πάθος . Αλλά χρειάζεται ακόμα μεγάλη προσπάθεια. Ο πολιτισμός  στην  Κρήτη είναι αυτάρκης ! Πρέπει να μην περιέχει  άλλα στοιχεία. Εννοώ ότι στις κεντρικές Πολιτιστικές Εκδηλώσεις των   Δήμων και  Συλλόγων  δεν  νοείται  να κυριαρχεί   η ξενόφερτη μουσική, με τη δικαιολόγηση της … εμπορικής  δήθεν  επιτυχίας ! Αυτό ανήκει στις  επιζητήσεις  των διαφόρων επιχειρηματιών του νησιού, που είναι  η εμπορικότητα και το κέρδος  και καλά το κάνουν.  Οι δημόσιοι φορείς  όμως ; Σύλλογοι  και  Δήμοι ;  Θεωρώ ότι επιζητήσεις τους πρέπει να είναι ο Πολιτισμός και μόνο ο Πολιτισμός !   Κι ο κάθε τόπος  που ξεχωρίζει , ξεχωρίζει γιατί στηρίζει τον δικό του Πολιτισμό !  Την δική του Παράδοση !

40) Αν επαιρνες εσυ αυτη τη συνεντευξη απο τον Γιωργο Γκερεδάκη τι θα τον  ρωτουσες που ισως δεν ρωτησα εγω?

Δεν άφησες τίποτα ! Τα ρώτησες όλα  Ερικα  !  Σ ευχαριστώ πολύ !