Νίκος Ηλιάκης : "Όταν υπάρχει υγεία,ότι μπορούμε κάνουμε,πάντα για το καλύτερο και δόξα το θεό να λέμε"

2014-04-04 15:38

Ο Ηλιάκης Νικόλαος είναι Συνθέτης, Στιχουργός, τραγουδιστής, Οργανοπαίχτης στην Λύρα – Ονειρόλυρα – ΚρητΑετόλυρα . Ασχολείται με την Τέχνη πάνω από 30 χρόνια. Είναι Πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Καλλιτεχνών Κρητικής Μουσικής από το 2001 μέχρι σήμερα, με μεγάλο Πολιτιστικό και Κοινωνικό έργο. Διαθέτει πλούσια δισκογραφία, έχει λάβει μέρος σε Παγκόσμια Φεστιβάλ Εκπροσωπώντας την ΚΡΗΤΗ και την ΕΛΛΑΔΑ όπως ΕΥΡΩΠΗ, ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ, ΚΥΠΡΟ, ΚΙΝΑ. Έχει τιμηθεί από πολλούς Πολιτιστικούς Φορείς, με Ανώτερη διάκριση από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό (Θυρεό Μετάλλιο), για την Επινόηση- Σύνθεση και Ερμηνεία του στον Ύμνο (ΕΛΛΗΝΟΝΑΥΤΙΚΟ ΜΑΣ) αφιερωμένο στην Θάλασσα και τους Ναυτικούς. Είναι ο Εμπνευστής, Συνθέτης και Ερμηνευτής του «ΛΑΜΠΡΟΑΘΛΗΤΙΣΜΕ ΜΑΣ» που Οργάνωσε και Εκπροσώπησε με τους Συνεργάτες του την ΕΛΛΑΔΑ στο 7ο Κινέζικό Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακής Τέχνης στην πόλη SuZhou της ΚΙΝΑΣ. Συνεργάζε-ται πάντα με εκλεκτούς και Ξεχωριστούς ΣυνΚαλλιτέχνες (Λαούτα, Κρουστά ,Μαντολίνο, Κιθάρα, κλπ.) Παρουσιάζουν ένα Ποιοτικό Μουσικό (ή ΜουσικοΧορευτικό) Παραδοσια-κό Πρόγραμμα που περιλαμβάνει Κλασικές και Νέες δημιουργίες από την Κρήτη.

 

1) Νίκο Καλώς όρισες στην "Ψυχή στη θέση της καρδιάς".
   Πρώτα απ όλα να σε ευχαριστήσω που δέχτηκες να δώσεις
   αυτή τη συνεντεύξη και να σου ευχηθώ κάθε επιτυχία
   με ότι κι αν καταπιάνεσαι...
   Απο το 2001 είσαι πρόεδρος στον Παγκρήτιο Σύλλογο 
   Καλλιτεχνών Κρητικής μουσικής...
   Μίλησε μου λίγο για τις δραστηριότητες του συλλόγου 
   και για την δική σου συμβολή σε αυτόν!
 
Ο ΠΑΓΚΡΗΤΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ιρδύθηκε ΤΟ 1981 
απο τους κορυφαίους καλλιτέχνες του τόπου μας,της εποχής εκείνης,
αλλά και σπουδαίους μεταγενέστερους,που στη συνέχεια τον υποστήριξαν,
και τον υποστηρίζουν,με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης.
Τα μέλη του απο όλη την Κρήτη,απο τότε μέχρι και σήμερα.
Ο σκοπός του προτίστως είναι η διαφύλαξη,διατήρηση,αναβίωση και σωστή προβολή
της Κρητικής Μουσικής πανελληνίως και παγκοσμίως.
Η συναδέλφωση μεταξύ των μελών κ.τ.λ
Το έργο του στον τόπο μας είναι πολύ μεγάλο,τόσο κοινωνικό όσο και πολιτισμικό,
έτσι κι εγώ ως μέλος του συλλόγου.έχω την τύχη και την τιμή 
με την υποστήριξη των συναδέλφων μου ,να είμαι πρόεδρος τα τελευταία 14 χρόνια
Απο το 2001 μέχρι και σήμερα ,όπου κι εγώ προσπαθώ όσο μπορώ να φανώ αντάξιος
αυτής της μεγάλης τιμής όσο μπορώ και όσο το επιτρέπουν οι εκάστοτε συνθήκες ζωής.
 

 

2) Για να σε γνωρίσουν περισσότερο οι αναγνώστες μας, μπορείς να μας δώσεις  "εν συντομία " το βιογραφικό σου και τις πρώτες επαφές με την κρητική μουσική ;

Κατάγομαι από την Κρήτη. Από το Μαλλάκι Ρεθύμνου ,του Δήμου Νικηφόρου Φωκά, ο πατέρας μου,

Από τους Αγίους Δέκα , του  Δήμου  Γόρτυνας , η μητέρα μου . 

Ο Πατέρας μου ήταν Λυράρης και Τραγουδιστής όπως και πολλοί συγγενείς, θείοι, ξαδέρφια: Μουσική Οικογένεια. Τα Aκούσματα υπήρχαν όχι μόνο μέσα στο σπίτι αλλά και στην περιοχή του χωριού μου  στο Ρέθυμνο ,που έχει πολύ μεγάλη δραστηριότητα και Iστορία στην Παράδοση : Μπαξεβάνης , Φουσταλιέρης , Ροδινός ,  Τρικέρης  Μιχάλης Ηλιάκης ,Κωστακολευτέρης Λευτέρης  Ηλιάκης , Νίκος Ηλιάκης Καφαντάρης , Μανούσος Ηλιάκης,   Στρατής Ηλιάκης ,Στέλιος Ηλιάκης ,Μάρκος Βαγιωνάκης κ.α.     Νιώθω όμως και πολύ τυχερός ,που στην καλλιτεχνική πορεία των πρώτων χρόνων μου γνώρισα και αντάλλαξα απόψεις με καλλιτέχνες όπως: Μουζουράκη Γιώργο , Βιζιριανάκη Γιώργο, Κώστα Μουντάκη ,Θανάση Σκορδαλό και στη συνέχεια σχεδόν όλους τους Καλλιτέχνες. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, τραγουδάω. Eκείνος που μου έδωσε τα πρώτα ερεθίσματα στη Μουσική ήταν ο πατέρας μου [ ηλικία 8   ετών περίπου] μου έκανε Δώρο ένα εξάχορδο μπουζουκάκι .Στη συνέχεια, η Λύρα κέρδισε την καρδιά μου, και ασχολήθηκα αποκλειστικά.   

 

 
3) Γράφεις στίχους,μουσική,παίζεις λύρα,τραγουδάς...
   Είσαι απο τους ανθρώπους που προσφέρουν στον πολιτισμό
   και στην παράδοση της Κρήτης μας..
   Πες μου τι ειναι αυτό που σε κάνει να υποστηρίζεις 
   τραγούδια λαογραφικού περιεχομένου;
 
 
Μου αρέσει να υποστηρίζω τα καλά τραγούδια,λαογραφικού περιεχομένου,
γιατί μέσα σ αυτά,υπάρχουν αξίες και ευαισθησίες που έχουν φιλτραριστεί
χρόνια πολλά,απο τον λαό.
Και έχει πολύ μεγάλη σημασία για μένα,όλος αυτός ο πλούτος να μεταλαμπαδεύτει
ως γνώση και να φωτίζει τις επόμενες γενιές,πάντα για το καλύτερο,πάντα για το ανώτερο.
Παράλληλα μου αρέσει να δημιουργώ κι εγώ δικό μου έργο.
Προσπαθώ να έχει το έργο αυτό,όσο γίνετε καλύτερα τραγούδια,
που να περνάω ένα σωστό μήνυμα και να εμπλουτίσω ,όσο γίνετε καλύτερα τραγούδια
που μετά απο κάποια χρόνια θα είναι κι αυτά παράδοση.
Αλλά θα πρέπει να είναι πάντα σύνχρονα και διαχρονικά.
 
 
 
 
4) Ποιό είναι το όραμα σου για την Κρήτη;
   (πολιτισμικά εννοώ πάντα)
 
Το όραμα μου για την Κρήτη,πολιτισμικά,
είναι να συνεχίσει να απλώνει φως σ' όλο τον πλανήτη
για ένα καλύτερο κόσμο όπως λέω 
και στο στίχο του τραγουδιού μου για την Κρήτη,
που έγραψα μαζί με τον αγαπητό διδάσκαλο Κώστα Χατζάκη.
"Σαν 'ηλιος πέμπεις νέο φως,στο κόσμο μάνα Κρήτη...
 Λαμπρό αστέρι η Κνωσσός...σε τούτο το πλανήτη..."
 
 
 
5) Τι γνώμη έχεις για την Κρητική μουσική σήμερα;
   Πιστεύεις οτι οι νέοι καλλιτέχνες δημιουργούν
   η ακολουθούν την πεπατημένη οδό των "δασκάλων" τους;
 
Πάντα υπήρχαν,υπάρχουν και θα υπάρχουν οι κακοί,
οι μέτριοι και οι καλοί καλλιτέχνες.
Ασφαλώς και η γνώση παίζει πολύ σπουδαίο ρόλο,
και βέβαια ισχύει το ρητό
 "Μ' όποιον δάσκαλο καθήσεις,τέτοια γράμματα θα μάθεις"
Ασφαλώς παίζει ρόλο και η προσωπική θέληση και αναζήτηση γνώσης.
Με χαρά μου όμως,σήμερα μπορώ να πώ οτι ,ναι ,υπάρχουν και νέοι 
άξιοι καλλιτέχνες,που προσεγγίζουν με αγάπη και ευαισθησία την κρητική παράδοση.
Αλλά για να γίνουν όσο γίνεται περισσότεροι,πρέπει να μελετούν συνεχώς,
όχι μόνο τη μουσική αλλά σφαιρικά,τα πάντα που μπορεί να μας κάνουν
καλύτερους ως 'ανθρωπους πάνω απ' όλα.
 
   
 
6) Έχεις ήδη στο ενεργητικό σου αρκετές δισκογραφικές 
   δουλειές.. Περιμένουμε κάτι καινούριο;
 
Η Δισκογραφία έχει τα χάλια της,έχουν αλλάξει πολύ τα δεδομένα που γνωρίζαμε.
Πολλοί καλλιτέχνες ζούνε έναν εφιάλτη,σχετικά με το που θα γράψουνε,
τι θα γράψουνε,τι υποστήριξη θα έχει αυτό που θα γράψουνε κ.τ.λ...
Έχουμε μπει σε μιάν άλλη εποχή που με τον ηλεκτρονικό τρόπο,γνωστοποιεί,
αν θέλει κάποιος το έργο του.
Σημασία για μένα,δεν έχει να βγάλεις και φέτος ένα δίσκο,επειδή εμπορικά συνηθίζεται,
μπορεί να κάποιος ένα τραγούδι που να σκεπάσει 50 δισκογραφίες σε αξία.
Σημασία έχει να έχεις κάτι να πεις,που να έχει θέμα, αρχή, μέση και τέλος 
και να δώσεις ένα μήνυμα!!!!!Έχω αρκετά τραγούδια και γράφω συνέχεια!!!
!
 
 
7) Ποιά η σχέση σου με το διαδίκτυο; 
   Πιστεύεις ότι συμβάλει θετικά στα δρώμενα 
   της Κρήτης η ότι "αποπροσανατολίζει" 
   τον κόσμο με τη πληθώρα καλλιτεχνών 
   που το κατακλύζει;
 
Η σχέση μου με το διαδίκτυο είναι μέτρια,
πιστεύω ότι το διαδίκτυο κάνει καλό,κάνει και κακό.
Ανάλογα πως το χρησιμοποιεί κάποιος.
Ασφαλώς και γνωστοποιείς το έργο σου ευρύτερα,
και είναι επικοινωνία,όμως και το διαδίκτυο είναι
που έχει αλλάξει και έχει σχεδόν μηδενίσει τη δισκογραφία
όπως την γνωρίζαμε.
Όταν πέρνεις γνωση,είναι καλό το διαδίκτυο,
όταν δεν προσέχεις επικίνδυνο,
ανάλογα πως το χρησιμοποιείς,δεν χρειάζεται πολύ,λόγω υγείας
υπάρχουν και άλλα πράγματα,ένας περίπατος,άθλημα,τέχνες κτλ...
 
 
 
8) Τι θα συμβούλευες ένα νέο καλλιτέχνη για να μπορέσει
   να σταθεί στο ύψος που απαιτεί η κρητική μας παράδοση   
   χωρίς να την προσβάλει;
 
Θα συμβούλευα τους νέους καλλιτέχνες να έχουν ήθος,
να αγαπούν το περιβάλλον,τον άνθρωπο,τα ζώα,
τον λαμπρό αθλητισμό,τον πολιτισμό,τη συλλογικότητα...
Να είναι αγωνιστές πάντα για το ανώτερο,πάντα για το καλύτερο.
Να μελετούν συνεχώς ωραία πράγματα,να ταξιδεύουν όσο μπορούν,
για να ανοίξει το μυαλό....
Να ακούνε σωστούς δημιουργούς για να πέρνουν σωστά μηνύματα,
έτσι θα έχουν κι αυτοί να δώσουν μετά το ανάλογο!!!!!
 
 
 
 
9) Υπάρχουν φιλίες στον χώρο; 
   Έχεις ορκισμένους φίλους ... ή.. ορκισμένους εχθρούς;
 
Φίλους έχω πολύ λίγους,γνωστούς πάρα πολλούς!
Εχθρούς έχω αυτούς που δεν τους αρέσει το φως,
αλλά ο σκοταδισμός...
"Κάλπικος φίλος λέγεται... εκείνος που διστάζει....
 Τα σφάλματα του φίλου (ν)του...που δεν καυτηριάζει "
    ...Νίκος Ηλιάκης...
 
 
10) Πως ήταν τα γλέντια κάποτε Νίκο;
   Κάτα πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα;
 
Τα γλέντια κάποτε ήταν πιο ζεστά,πιο ανέμελα,
τα πρόσμενε με λαχτάρα ο κόσμος...
Άλλες εποχές,η ανάγκη για διασκέδαση μεγαλύτερη,άλλοτε μέτρια,
ανάλογα και το βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων...
Πάντως απο ιστορίες παλιών θυμάμαι που λέγανε οτι με δυό στραγάλια
και μιά τσικουδιά,εγλεντίζανε μέχρι το πρωϊ στο καφενείο του χωριού οι άνθρωποι,
και μαζευόντουσαν και λέγανε όμορφες ιστορίες,και ακούγανε τα κοπέλια
που κάνανε αστεία,και διασκέδαζαν...
Σήμερα έχουν αλλάξει όλα αυτά,αλλά εγώ νομίζω ότι πάντα ο άνθρωπος βρίσκει τον τρόπο
λίγο να ξεφύγει,άλλωστε είναι και ανάγκη περισσότερης ανθρώπινης επικοινωνίας,
ασφαλώς όχι μόνο απο το internet !!
 
 
 
11) Τι νοσταλγείς απο την Κρήτη του χθές;
 
Nοσταλγώ κάθε τι όμορφο που χάνετε..
Χαίρομαι για κάθε τι που όμορφα ανανεώνεται,
αλλά έχουμε και μιά όμορφη ανάμνηση να θυμόμαστε..
Όλα στη ζωή μέσα,το καλό τραγούδι μας ταξιδεύει εκεί
όπως μια παλιά φωτογραφία,σαν μιά παλιά ιστορία
που την ακούγαμε παιδιά,και κρεμόμασταν
απο τα χείλη της γιαγιάς και του παππού...
 
 
 
12) Αν θα μπορούσες να άλλαζες κάτι στο καλλιτεχνικό στερέωμα
    ποιό θα ήταν αυτό;
 
Τίποτα δεν θα άλλαζα στο καλλιτεχνικό στερέωμα..
Αν θα μπορούσα όμως να άλλαζα κάτι γενικώς
αυτό θα ήταν να έβαζα πρώτα την υγεία,την παιδεία,τον πολιτισμό,
και μετά την ψευτοπολιτική με τα επακόλουθα της.
 
 
 
13) Πες μου το πιο αγαπημένο τραγούδι που έχεις συνθέσει εσύ
    και το πιο αγαπημένο τραγούδι κάποιου συνεδέλφου σου
    που θαυμάζεις και ίσως θα ήθελες να το είχες τραγουδήσει 
    κι ο ίδιος
 
Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κανένα απο τα τραγούδια μου
γιατί κάθε ένα μιλάει και για κάτι διαφορετικό,
αλλά κι απο το κόσμο που πέρνω μηνύματα,
σε κάποιους αρέσει το ένα,σε κάποιους κάποιο άλλο,
έτσι λοιπόν ποιό να ξεχωρίσω;
Όλα μου αρέσουν,με εκφράζουν,γιαυτό και τα έγραψα!
Πολλούς συναδέλφους θαύμαζω και πάρα πολλά τραγούδια μου αρέσουν...
Ποιό να πρωτοπώ;Ορισμένα που μου έρχονται στο μυαλό τώρα είναι
του Ροδινού το Αποκορωνιώτικο συρτό, 
της Λαυρεντίας Μπερνιδάκης το Κρυφά για σένα θα πονώ,
Την μάνα μου την αγαπώ (Λαγός,Λαυρεντία,Μπαξεβάνης)
Ο άνεμος του Θανάση Σκορδαλού,Μόνο εκείνος π'αγαπά,
Μουντάκης,Βοσκαρουδάκι αμούστακο,
και τόσα άλλα όμορφα τραγούδια,απο πολλούς καλλιτέχνες,
όμορφα Τραγούδια,που μου αρέσει να τα παίζω στους γάμους και στις βαφτίσεις!
Θα ήθελα να είχα γράψει τον Ερωτόκριτο!!!!
 
 
 
14) Πριν κλείσουμε αυτή τη συζήτηση θα ήθελα να μου πεις τα'
    μελλοντικά σου σχέδια τόσο σε προσωπικο επαγγελματικο 
    επίπεδο όσο και ως πρόεδρος του συλλόγου...
 
Τα μελλοντικά σχέδια,προσωπικά,επαγγελματικά και ως πρόεδρος του συλλόγου είναι:
"Όταν υπάρχει υγεία,ότι μπορούμε κάνουμε,πάντα για το καλύτερο και δόξα το θεό να λέμε"
 
 
Συνέντευξη :Eρικα Τζαγκαράκη