Γιάννης Δακανάλης Στρατηγός :Για μένα όλα αυτά έχουν αξία μόνο όταν κερδίζονται ΑΘΟΡΥΒΑ.

2015-11-24 19:11
 
Γιάννης Δακανάλης Στρατηγός...ο Στρατηγός της μαντινάδας...πάντα ετοιμοπόλεμος
πάντα μάχιμος,πάντα στην πρώτη γραμμή..Στην πρώτη γραμμή της μαντινάδας,
στην πρώτη γραμμή της παράδοσης,στην πρώτη γραμμή των προτιμήσεων των αναγνωστών!
Αν και αυτό το τελευταίο δεν τον ενδιαφέρει,με την ευρεία έννοια του όρου...
Το χρήμα πολλοί εμίσησαν...τη δόξα...ελάχιστοι..Μέσα σ' αυτούς τους ελάχιστους,
τους μετρημένους στα δάχτυλα ίσως,ανήκει ο Γιάννης Δακανάλης..
Ένας άνθρωπος χαμηλών τόνων με αδιαμφισβήτητη δυναμική.
Ένας άνθρωπος μάλλον παρεξηγημένος,λόγω της απόλυτης στάσης που κρατάει ως προς τα
"φώτα",ως προς τις "κλίκες",ως προς τις αξίες και τα ιδανικά του,τα οποία και δεν διαπραγματεύεται.
Απόλυτος,ειλικρινής,δίκαιος...Ορισμένοι θα τον χαρακτηρίζαν "αντικοινωνικό"...
Εγώ τον χαρακτηρίζω "επιλεκτικό"
Λάτρης της μαντινάδας,την σέβεται,την τιμάει,την αγαπάει,την διαιωνίζει με τον καλύτερο τρόπο.
Δυσκολεύτηκα αρκετά για να τον πείσω να μου δώσει αυτή την συνέντευξη...
Δέχτηκε τελικά με τον όρο να μιλήσει μόνο για την μαντινάδα και καθόλου για τον ευατό του...
Δεν χρειάζεται άλλωστε...μιλάει η γραφή του για εκείνον ,και πραγματικά τον αντιπροσωπεύει στο έπακρο.
Πίσω απο το αυστηρό προσωπείο του Γιάννη Δακανάλη Στρατηγού,κρύβεται ένας άνθρωπος ευαίσθητος
-κι αυτό το αποδυκνείει και η αγάπη που τρέφει για την μαντινάδα-
ένας άνθρωπος με χιούμορ,με τιμή,με αξίες...ίσως και με λίγη πίκρα...μία πίκρα που βγαίνει μέσα απο
αυτή τη συνέντευξη και αφορά την μαντινάδα και τα "δεινά" που υφίσταται απο ορισμένους που την 
χρησιμοποιούν...την "κακοποιούν" και την μεταφέρουν αλλοιωμένη και "ταλαιπωρημένη" στις επόμενες γενιές!
Σ ' αυτή τη συνέντευξη ο Γιάννης Δακανάλης μιλάει έξω απο τα δόντια και λέει τα πράγματα με τ ΄όνομα τους.....
Κάποιοι θα συμφωνήσουν,κάποιοι θα διαφωνήσουν,κάποιοι θα αγανακτήσουν,και κάποιοι άλλοι ,
θα πάρουν το "μήνυμα",και θα υιοθετήσουν τον τρόπο σκέψης του Γιάννη...
που είτε αρέσει,είτε όχι,είναι η άποψη του ,και είναι πέρα για πέρα....ΑΛΗΘΙΝΗ.....
 
Έρικα Τζαγκαράκη
 
1)   Γιάννη, καταρχήν σ ευχαριστώ  που δέχτηκες να μου παραχωρήσεις αυτή τη διαδικτυακή συνέντευξη. 
      Πες μου  λίγα πράγματα για σένα...Που γεννήθηκες, από είναι η καταγωγή σου,που μένεις,
     ποιά είναι η οικογενειακή σου κατάσταση....
 
Εγώ ευχαριστώ για την πρόταση,αν και έχει περάσει καιρός απο τότε που μου το πρότεινες και μου έστειλες τις ερωτήσεις.
Δεν δεχόμουν για δικούς μου λόγους,και στην διάρκεια της συνέντευξης θα εξηγήσω ορισμένους απο αυτούς.
Εξαρχής θέλω να ξεκαθαρίσω ότι θα μιλήσω μόνο για το την μαντινάδα και μόνο ως λάτρης της καλής μαντινάδας,
και όχι ως κάτι άλλο,και όσα θα πώ είναι καθαρά η δική μου προσωπική γνώμη και δεν ζητώ να την ασπαστεί κανείς!
Το μόνο που επιθυμώ είναι να γίνει σεβαστό το δικαίωμα της γνώμης μου.
Λοιπόν,είμαι απο τα Ανώγεια,μεγάλωσα εκεί και τώρα,δυστυχώς,μένω στην Αθήνα.
Είμαι παντρεμένος και έχω δύο κόρες.
Νομίζω ότι αυτά είναι αρκετά,άλλωστε,είπαμε,το θέμα μας είναι άλλο.
 
 
2) Πριν ξεκινήσουμε να συζητάμε θα ήθελα να κάνεις μια προσπάθεια να θυμηθείς την πρώτη μαντινάδα
     που έβγαλες και τον λόγο που σε έκανε να την γράψεις.
 
Δεν θυμάμαι...σκάρωνα μαντινάδες απο κοπέλι,αλλά δεν θυμάμαι την πρώτη...
Περπατούσα και στέλιωνα...
Ήταν ο τρόπος ζωής στο χωριό.
Αυτό ακούγαμε,αυτό βλέπαμε,αυτό κάναμε.
Ίσως αργότερα,να έβγαλα και μερικές που να εξέφραζαν κάποιους...αλλά την πρώτη,όχι,δεν την θυμάμαι.
 
 
3) Θα μου δώσεις τον δικό σου ορισμό για την μαντινάδα;
 
Ορισμός στην μαντινάδα...συνταγή μαγειρικής δηλαδή...Οχι,δεν μπορώ και δεν πιστεύω ότι μπορεί κανείς.
Είμαι εναντίον των κανόνων περί μαντινάδας,και εναντίον όλων αυτών των συλλόγων και συνδέσμων και σωματείων
 μαντιναδολόγων αυτοπροσδιορισμένων ,με κάποια -και καλά, "ευαγγέλια" - ,ερευνητών,που τα καθιέρωσαν καθαρά 
για συγκεκριμένους σκοπούς,πολλές φορές και οικονομικούς.
Σε λίγο θα κάνουν και Ιεκ Μαντινάδας,θα ανοίξουν και φροντιστήρια ορισμένοι....ΕΛΕΟΣ!
Δεν υπάρχει ορισμός για μένα και δεν υπάρχουν κανόνες και ξεκαθαρίζω και πάλι πώς ότι πω εδώ
 είναι η προσωπική μου γνώμη και δεν περιμένω να την ασπαστεί κανείς,παρά μόνο να την σεβαστεί σαν δικαίωμα.
Λοιπόν οι μαντινάδες,δεν έχουν κανόνες,κανενός είδους,παρά μόνο μία ταυτότητα.
Δεκαπεντασύλλαβες,ομοιοκατάληκτες,που μέσα σε δύο δεκαπεντασύλλαβα,λένε μιά ολόκληρη ιστορία,
και αυτό λόγω της μορφής που πήραν απο τους παλαιότερους.
Για μένα η μαντινάδα είναι αυθόρμητη,δεν είναι κατασκευή,δεν ξυπνάω το πρωϊ και λέω
 "Ααααα τι θα γράψω,ποιό θέμα; Ααααα κάτσε να ανοίξω το λεξικό να βρώ και καμιά κρητική περίεργη λέξη να πουλήσω μούρη....
  Αααα κάτσε,ποιά λέξη θα βάλω τελευταία,να δω με ποιές ταιριάζει και κάνει ομοιοκαταληξία..."
 ....Ε.Λ.Ε.Ο..Σ....
 Ποιός απ΄τους παλιούς ήξερε γραμματική,ποιός σκεφτότανε χασμοδίες και όλα αυτά που ούτε ξέρω πως τα λένε...
Ποιός; ο βοσκός; ο αγρότης; Ποιός;
Όλη μέρα στα χωράφια,στα ζώα,και έλεγε τη το πόνο του,τη χαρά του...όπως του 'βγαίνε,χωρίς καρικατούρες και κολπάκια...
Απλά του 'βγαίνε...δεν κατασκεύαζε τη μαντινάδα...
Αυτούς και μόνο αναγνωρίζω ως δημιουργούς,οι υπόλοιποι είναι απλά "κατασκευαστές"
Η μαντινάδα σε ταξιδεύει,δεν κοιτά γραμματιζούμενους ή μη, για να πει "εδώ θα βγεί καλύτερη"...
Ποτέ δεν είχε αυτή την επιλογή.Οι λαϊκοί ποιητές,έχουν δώσει θαύματα...
Φυσικά υπάρχουν και οι ποιητές που ασχολήθηκαν και μας πήγαν μακριά...μας ταξίδεψαν και μας ταξιδεύουν...
Αλλά αυτοί δεν κοιτάνε τα " like",δεν ζουν γιαυτά...
Ζουν για να μας δείχνουν έναν άλλο κόσμο και τους ευχαριστώ!
Aυτό που πιστεύω,και συμφωνώ,και δίνει τον κανόνα αν θες -σε εισαγωγικά - της μαντινάδας για μένα,
είναι η εξής μαντινάδα του Γιάννη Ζαχαριουδάκη απο τη Γαλιά:
"Tiς μαντινάδες τις καλές,τις σάζουνε στα όρη
  βοσκοί απου εβγάλανε δυό τάξεις με το ζόρι"
 
 
 
 
4) Πιστεύεις ότι το διαδίκτυο έκανε καλό η κακό στη παράδοση του τόπου μας…
     Και στο ρωτάω αυτό γιατί βλέπουμε πλέον μια πληθώρα νέων ανθρώπων που προσπαθούν να γράψουν 
     (Κάποιοι με σεβασμό στην παράδοση ,κάποιοι άλλοι χωρίς….) και να αφήσουν το στίγμα τους..
 
Αν ο κόσμος μας ήταν αγγελικά πλασμένος θα ήταν και το διαδίκτυο.
Δυστυχώς είναι χειρότερο,στο δικό μας θέμα,στη μαντινάδα...
Και στην παράδοση γενικότερα θα έλεγα,όπως ακριβώς και στην ζωή...
Όσοι θέλουν να την υπηρετούν σωστά ,το κάνουν,όσοι δεν θένε,όχι...
Βέβαια τα γραφόμενα πολλές φορές με ξεπερνάνε...όπως και πολλά άλλα...
 
 
 5) Σε ενοχλεί που υπάρχουν τόσα πολλά άτομα που γράφουν;
      Σε ενοχλεί η αντιγραφή και η παραποιήση των στίχων ,
       τόσο των δικών σου όσο και των άλλων ανθρώπων που καταθέτουν την γραφή τους;
 
Θα με ενοχλούσε αν διεκδικούσα τίτλους....
Όχι δεν με ενοχλεί να γράφουν η να διαδίδουν μαντινάδες
Με ενοχλεί ότι πολλοί δεν σέβονται την μαντινάδα,την χρησιμοποιούν,την κακοποιούν,για τα δικά τους οφέλη...
Με ενοχλεί το ότι πολλοί κάνουν κηδεία με ξένα κόλυβα,δηλαδή αντιγράφουν ,κλέβουν....
Με στεναχωρεί και με θυμώνει,αλλά νομίζω ότι δεν αξίζει να ασχοληθείς μαζί τους πλέον.
Τους ξέρουν όλοι πια και γίνονται ρεζίλι...
Το χειρότερο όμως είναι ότι πληγώνεται η μαντινάδα,η παράδοση,και οι άνθρωποι που έχουν να προσφέρουν.
Πλέον όσοι έχουν να προσφέρουν έστω και ένα μικρό λιθαράκι,θα το κρύβουν,και η παράδοση στην μαντινάδα 
θα παρουσιάζει όλους αυτούς που απλά αντιγράφουν,κλέβουν,παραποιούν,και βγάζουν διστιχάκια και θένε και τίτλους...
Και να ρωτήσω και όλους αυτούς που γράφουν μιά μαντινάδα χωρίς το όνομα του δημιουργού ,για ποιό λόγο το κάνουν;
Και όταν γράφουν δικιά τους μαντινάδα το βάζουν μόνο;Απορώ....
Κυρίες και κύριοι,η πλερωμή  - αν θέλετε- ,του δημιουργού, είναι η αναγνώριση της δημιουργίας του και τίποτα άλλο.
Γιατί του την στερείτε;
Εγώ προκαλώ και προσκαλώ όλους να το εφαρμόσουν να δείτε τι θα γίνουν οι κλέφτες,οι παραποιητές,οι αντιγραφείς, και οι δήθεν...
Να δείτε πως εξαφανίζονται...
Στο χέρι μας είναι,όποιος το τολμά βέβαια,να γράφει το όνομα του δημιουργού και αν δεν το γνωρίζει να γράφει απλά ένα (Α) (Α=αγνώστου)
Και να ρωτά ποιός ξέρει να μας πει τον δημιουργό της μαντινάδας....
Να δω μετά πόσοι θα μείνουν απο τα ξιόμπλια που έχουν φέρει τις μαντινάδες -βαφτίζοντας τις δικές τους μαντινάδες-σε σημείο 
τις ευτελίζουν και να τις ξεφτυλίζουν...
Ας δώσουμε λοιπόν ένα τέλος σε όλο αυτό...
Όποιος τολμά ...Προκαλώ και προσκαλώ..
Ας ασχοληθούμε με την μαντινάδα,με την παράδοση,και ας κάνουμε στην άκρη ότι την χαλά...
Στο χέρι μας είναι...
     
 
6) Θεωρείς πως σήμερα υπάρχει ο απαιτούμενος χώρος για νέους ανθρώπους
      που εκφράζουν τη προσωπική αισθητική τους μέσω του στιχου και της μαντινάδας;
      Θεωρρεις οτι υπαρχουν αξιοι συνεχιστες της παραδοσης?
 
Ναι υπάρχει χώρος,απλά με όλα αυτά τα αηδιαστικά στιχάκια των πολλών,
χάνετε η ποιότητα στον στίχο και στην μαντινάδα.
Όσοι δεν παρασυρθούν απο το "σκυλέ" και το "ευκολοκαψουράκι",
θα περάσουν στην αφάνεια,λόγω του ότι δεν θα εκτιμηθούν σωστά τα γραφόμενα τους.
Ναι υπάρχουν άξιοι συνεχιστές,αλλά υπάρχουν και πολλοί ανάξιοι.
 
7) Έχεις δώσει σε καλλιτέχνες μαντινάδες σου να μελοποιηθούν!
     Μας έχεις χαρίσει όμορφα τραγούδια….
      Θα ήθελα όμως να μου πεις Ποιός καλλιτέχνης θα ήθελες να "σε τραγουδήσει¨ και δεν το έχει κάνει ακόμα;
 
Έτυχε να δώσω μαντινάδες σε καλλιτέχνες.
Τους ευχαριστώ που εκφραστήκανε μέσα απο την σκέψη μου.
Έτυχε και βγήκαν κάποιες μαντινάδς που άρεσαν....-θα χαιρόμουν να άρεσαν-
Αν τραγουδηθούν κι άλλες κάποια στιγμή και απο άλλους σοβαρούς -και το εννοώ- καλλιτέχνες
θα ήταν τιμή για μένα.
Ονόματα δεν θέλω να πω.
 
 
8) Πόσο αυστηρός είσαι με τον ευατό σου και πόσο με τους άλλους; (πάντα στο στιχουργικό επίπεδο)
 
Πολύ αυστηρός στα πάντα,και ποτέ δεν ζητάω απο τον άλλο να κάνει κάτι,αν δεν μπορώ να το κάνω εγώ.
Αν όμως μπορώ να το κάνω,τότε έχω την απαίτηση να το κάνει και ο άλλος....
Και πάντα με την αυστηρότητα στο Τέρμα της.
 
 
9) Πως θα αντιμετώπιζες μια αρνητική κριτική για τον τρόπο της σκέψης και της γραφής σου;
 
Με τις αρνητικές κριτικές διορθώνεσαι...αν θες να διορθωθείς...
Αν θες να σκεφτείς και αν είσαι νορμάλ άνθρωπος....
Ειδάλλως αν είναι μόνο καλά και μόνο πολλά "like",όπως πλέον είθισται να λέμε,
τότε καιρός να ανοίξουν καταστήματα με καλάμια διαφόρων ειδών,μεγεθών και μοντέλων.
 
 
10) Κάνοντας απολογισμό μέχρι σήμερα...τι από όλα όσα έχεις καταφέρει να κάνεις σε κάνει να αισθάνεσαι υπερήφανος;
 
Για την πορεία στη ζωή μου γενικά,για την οικογένεια μου,για όλα όσα έχω κάνει.
 
 
11) Πως βλέπεις τον ευατό σου 30 χρόνια μετά;Τι είναι αυτό που θα ήθελες να αφήσεις σαν κληρονομιά στο τόπο μας;
 
Θα ήταν τιμή να "υπήρχα",και μετά το θάνατο μου,μέσα απο κάποιες μαντινάδες μου,που ξανατονίζω,
έτυχε να έρθουν στην σκέψη μου κι εγώ να τις αποτυπώσω με λέξεις...
 
12) Αν υποθεσουμε οτι σου δινετε η δυνατοτητα να φτιάξεις τη δική σου κοινωνία
       και να ορίζεις τους δικους σου κανόνες.Ποιοι θα ηταν αυτοι οι κανονες?
 
Καλλιά να μη μου την δώσουν αυτή τη δυνατότητα....
 
 
13)  α) Τι πιστευεις οτι μπορεί να έχει κερδίσει κάποιος που ασχολείται χρόνια με την κρητική μαντινάδα? 
             Δόξα,χρήμα,κοινωνική καταξίωση;
          β) Τι ρόλο παίζουν..αν παίζουν. όλα αυτά στη ζωή σου;
 
    Χαχαχαχαχα ξέρω πολλά με τον Τοτό...ανέκδοτα...
    Δεν με ενδιαφέρει το χρήμα,ούτε να πατήσω πάνω στην παράδοση για να καταξιωθώ.
   Ούτε η δόξα με ενδιαφέρει με "θύμα" την μαντινάδα.
   Για μένα όλα αυτά έχουν αξία μόνο όταν κερδίζονται ΑΘΟΡΥΒΑ.
 
 
 
14)  Πιστεύεις οτι οι καλλιτέχνες δημιουργούν σήμερα;
        (Εφόσων υπάρχει πληθώρα στίχων και μαντινάδων)
 
Κάποιοι δημιουργούν,ελάχιστοι δυστυχώς, κάποιοι τερατουργούν, 
και κάποιοι άλλοι απλά θέλουν λίγο χρήμα.λίγη δόξα,
και κυκλοφορούν cd....
Πληθώρα στίχων και μαντινάδων υπάρχει ...
Τα κριτήρια της επιλογής να μου πούνε...
Πόσο κολλητός είναι ο στιχουργός; Πόσα μπουκαλάκια ανοίγει στο κατάστημα;και πολλά άλλα...
(Μιλάω για όσους τερατουργούν και για όσους επιδιώκουν την αναγνώριση) 
 
15) Τι σε ενοχλεί στην κατάσταση που επικρατεί  στον χώρο της μαντινάδας στην Κρήτη σήμερα;
       Τι αγαπάς και τι δεν σου αρέσει στην "μαντινάδα" ;
 
Στην Μαντινάδα τα αγαπώ όλα...στην μαντινάδα -που κάποιοι βαφτίζουν κάποια στιχάκια- ,απεχθάνομαι τα πάντα
Δεν είναι όλοι ,ούτε Μέσι ,ούτε Ροναλτίνιο,αλλά δεν είναι και όλοι ποδοσφαιριστές Α' Εθνικής.
Μερικοί δεν πρέπει να παίζουν ούτε στα σόχωρα. 
 
16) Ποιοι είναι οι εχθροί της μαντινάδας κατά την γνώμη σου;
       Υπάρχουν εχθροί καταρχήν;; ή η μαντινάδα έχει μόνο φίλους; 
 
Η μαντινάδα δεν έχει εχθρούς...Οι δημιουργοί της έχουν...Την κλεψιά,την παραποίηση....απο την έπαρση ορισμένοι,
και βέβαια την κακοποιούν,και αυτούς μπορείς να τους πεις κι εχθρούς...
Ορισμένους εν αγνοία τους και ορισμένους επι σκοπού...(για προσωπικο τους όφελος)
 
 
17) Τι θα σε έκανε να αποσυρθείς;
 
Να αποσυρθώ απο τι;
Εξήγησα οτι δεν είμαι κάτι διαφορετικό απο τους υπόλοιπους ανθρώπους...
Δεν έχω και δεν θέλω "τίτλους"
Είμαι ένας απλός λάτρης της μαντινάδας που απλά έτυχε να βγάλω κι εγώ μερικές...
Άρα δεν υπάρχει κάτι απο το όποιο θα μπορούσα να αποσυρθώ.
Δεν είμαι επαγγελματίας μαντιναδολόγος,έστω και αν η λέξη δεν έιναι σωστή.
Απλά ζώ και εκφράζομαι όταν τύχει μέσα απο τις μαντινάδες,και φυσικά με εκφράζουν
και πολλές μαντινάδες άξιων δημιουργών.
 
18) "Σύστημα","αυλή", "χώρος", "κλίκα" ... Ορισμοί που δυστυχώς κάνουν την εμφάνιση τους
         συχνά-πυκνά στο καλλιτεχνικό στερέωμα ,σε όλα του τα επίπεδα...(στίχος-μουσική-καλλιτέχνης)
        Θα μου σχολιάσεις λίγο τη μία όψη του νομίσματος;;;
         Την δυσάρεστη στη προκειμένη περίπτωση...
 
 
Χάλια,πιο χάλια πεθαίνεις...
Ευτυχώς,υπάρχει και η άλλη όψη και ας επικεντρωθούμε σε εκείνη.
Να σώσουμε θέλουμε,όχι να διαιωνίσουμε αυτή τη κατάσταση.
Ας δούμε την θετική της πλευρά και ας παλέψουμε για αυτήν.
 
 
19)  Τι γνώμη εχεις για τα Μ.Μ.Ε; τηλεοπτικές και  ραδιοφωνικές κρητικές εκπομπές;
 
Καλές μέχρι ένα σημείο...Εν μέρη φταίνε και τα Μ.Μ.Ε για την κατάσταση που επικρατεί,
γιατί δίνουν βήμα σε ανθρώπους που δεν θα έπρεπε να το έχουν 
με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται η "λάθος όψη" της παράδοσης...
Ισως εν αγνοία του αντικειμένου,ίσως για την ακροαματικότητα-τηλεθέαση,ίσως για το χρήμα.
 
 
20) Θεωρεις τον ευατό σου μαντιναδολόγο;
 
 Έχω ήδη απαντήσει σε προηγούμενη ερώτηση
 Είμαι απλά λάτρης της μαντινάδας και μόνο αυτό.
 
 
21) α) Ποιά στοιχεία θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται μέσα σε μία μαντινάδα για να την
           βαθμολογήσεις με άριστα;
 
 
Στοιχεία...πάλι κανόνες!
Η μαντινάδα για μένα,πρέπει να έχει νόημα,να μπορεί να σε ταξιδέψει,να σου δημιουργήσει εικόνες...
Να μείνει ο νους σου πάνω της για μέρες...
Να σου δίνει τόσες εικόνες,που να φεύγει ο νους ....
Δεν κοιτάζω λέξεις περίεργες ή ότιδήποτε άλλο...
Θέλω μόνο να με ταξιδεύει και να καταλαβαίνω το νόημα της,
όσο εύκολο η δύσκολο μπορεί να είναι.
Και ποιός είμαι εγώ για να βαθμολογήσω;
Ή ποιός έχει τόση τόλμη;Τόλμη του αλάνθαστου για να μπορεί να βαθμολογεί;
Ποιός είναι; ο Θεός;
Ποιός τον διόρισε;;; Ποιόςςςςςςς;;;;;;;;
 
 
β) Αν σου ζητούσα να βαθμολογήσεις το σύνολο του έργου σου ,με άριστα το δέκα
     τι βαθμό θα έδινες στον ευατό σου;
 
Μηδέν...άντε ένα (1) ... 
Δεν είμαι κάτι...
Δυό τρείς σκέψεις μου σου είπα,τίποτα άλλο...
Αν αυτές οι σκέψεις μου άρεσουν,εκφράζουν,και καταφέρουν να μείνουν στον χρόνο,
τότε θα πώ ότι κάτι έβαλα κι εγώ στην παράδοση...
Άρα με το ένα (1) ,είμαι καλά...
Τα δεκάρια τα αφήνω σε αυτούς που τα ψάχνουν,αν και προτιμώ να τα παίρνουν
οι αληθινοί δημιουργοί και όχι οι "ό,τι του φανεί, του Λωλοστεφανή"
 
 
22) α) Γιατί  δεν  έχεις γράψει  ακόμα κάποιο βιβλίο;
       β) Για ποιό λόγο θα έγραφες ένα βιβλίο και τι τίτλο θα του έδινες;
 
Να γράψω βιβλίο;
Θα το έγραφα μόνο για να αφήσω κάτι στα παιδιά μου και στους δικούς μου ανθρώπους...
Δέκα αντίτυπα θα ήταν αρκετά.
Δεν μπορώ να γράψω βιβλίο,δεν τα μπορώ όλα αυτά με τις παρουσιάσεις και το "θεαθήναι"
Δεν το΄χω και στο έχω ξαναπεί....
Και με τις συνεντεύξεις δεν το'χω...
Είπαμε ... "Αθόρυβα" ....
Η σιωπή κάνει περισσότερο θόρυβο,όταν μιλάς λίγο..
Και όταν μιλάς σιγανά,ακούγεσαι πιο δυνατά και πιο πολύ...
Α.Θ.Ο.Ρ.Υ.Β.Α ....
Έργα...πράξεις....και όχι φαμφάρες.... 
 
 
23)   Κρήτη …Παράδοση …Αξίες ….ιδανικά …
          Δώσε μου τον δικό σου ορισμό για κάθε μία από τις λέξεις  που προανέφερα….
 
"Κρήτη …Παράδοση …Αξίες ….ιδανικά …"
.....Ζωή και θάνατος.....
Αξίζει να ζεις γιαυτά,να ζεις μ' αυτά,και να πεθαίνεις γιαυτά....και με αυτά....
 
 
 
24) Έχεις κάποιον άνθρωπο σαν πρότυπο σου; Και αν ναι ποιός είναι αυτός και γιατί  τον θεωρείς πρότυπο;
 
Πρότυπο είχα και έχω τον πατέρα μου,αν και δε ζει πια, ακόμα μαθαίνω απο την στάση που είχε στην ζωή του...
ΑΝΤΡΑΣ με όλα τα γράμματα κεφαλαία,με όλες τις παραμέτρους της λέξης..."ΑΝΤΡΑΣ".
Και φυσικά και την μάνα μου....δεν έχω λόγια να πω...απλά "Μάνα" !
 
 25) Έχεις μετρησει ποτε ποσες μαντιναδες -ριμες εχεις γραψει?
         Κρατας αρχειο? 
 
Ναι,κάποια στιγμή άρχισα να σημειώνω...Θαρρώ γύρω στο 1988-89,στο στρατό..Φαντάρος..
Βέβαια,έχω χάσει πολλά χαρτάκια,μπλοκάκια και τετράδια...
Όμως όλο και κάτοια ανακαλύπτω συνέχεια,καταχωνιασμένα σε κουτιά...
Οχι δεν μετρώ,και ούτε πρόκειται...
Ας πούμε ότι έχω δυό τρείς,άντε δέκα μαντινάδες όλες κι όλες...
Έχει αξία το νούμερο;
 
 
26) Πιστεύεις ότι το κοινό είναι ο ρυθμιστικός παράγοντας 
        που αποθεώνει ή καταδικάζει στην αφάνεια ένα συγγραφέα ενα μαντιναδολογο ,ενα στιχουργο?
 
Ο κόσμος είναι αυτός που αναγνωρίζει φυσικά,αν είναι εκπαιδευμένος στην ποιότητα...
Αν είναι απο την πλευρά του "ότι πιούμε, ότι φάμε"...άστο...
Χάθηκαν πολλοί ποιοτικοί γιατί  απευθύνθηκαν σε λάθος κόσμο...
 
 
27) Αν σου ζητούσα να μου περιγράψεις τον Γιάννη Δακανάλη-Στρατηγό πρώτα ως άνθρωπο και κατόπιν 
       ως στιχουργό - μαντιναδολόγο ,τι θα μου έλεγες;
 
Ως λάτρης και μόνο της μαντινάδας,αυστηρός,απαιτητικός,δημιουργικός,απρόσιτος,γεροπαράξενος....
 
 
28) Αν έπαιρνες εσύ αυτή την συνέντευξη απο τον ευατό σου ,
        τι ερώτηση θα έκανες που πιθανόν δεν σου έκανα εγω
 
 
Θέλω μόνο να πω κάποια πράγματα και καλό θα ήταν να τα ακούσουμε όλοι
 σαν άποψη και μόνο σαν άποψη δική μου.
Τα κακώς κείμενα στη μαντινάδα τα γνωρίζουμε…..
Αυτό που εγώ θέλω να πω είναι να αγαπήσουμε και πάλι την "θεά" μαντινάδα
Να της δώσουμε την θέση που έπρεπε να έχει και που εμείς οι ίδιοι της την έχουμε στερήσει
Ας προσπαθήσουμε ...ας γυρίσουμε στην Παράδοση...ας βοηθήσουν όλοι όσοι ασχολούνται
Θέλω να διαβάζω μαντινάδες και να ταξιδεύω...
Φυσικά ο καθένας πρέπει να εκφράζεται ελεύθερα και να λέει ότι αισθάνεται μέσα απο τις δημιουργίες του
 αλλά ας προσπαθήσουμε να  γίνουμε λίγο αυστηροί με τον ευατό μας,
και να παλέψουμε με τα θέλω μας και με τον εγωϊσμο μας
και ας αναγνωρίσουμε τι είναι καλό και τι όχι ...
Η "Θεά" Μαντινάδα και η παράδοση της Κρήτης έχει παραδώσει ότι καλύτερο στα χέρια μας
Ας το πάμε ένα βήμα παρακάτω,ας μην το διαλύσουμε,
ας αφήσουμε στα παιδιά μας πράγματα να συνεχίσουν...
...κι όχι λόγους για να σταματήσουν...
Και κάτι τελευταίο...η "θεά" μαντινάδα,με συνεργασία της καρδιάς και της σκέψης,
αν έχει να πει κάτι,θα το πει αυθόρμητα,χωρίς να χρειάζονται διορθώσεις και επισκεύες...
Όσο λοιπόν και να πιέζουμε ένα στυλό ,ένα χαρτί,ένα λεξικό,
ένα μυαλό χωρίς ερεθίσματα και μια καρδιά κρύα χωρίς αισθήματα,
όσο κι αν τα πιέζουμε όλα αυτά, η μαντινάδα που θα βγεί θα έχει αποτύχει παταγωδώς...
Η μαντινάδα είναι ελεύθερη όπως η σκέψη και η καρδιά 
Τα χέρια δένονται,τα χαρτιά σκίζονται και οι κατασκευές πέφτουν...
Σας ευχαριστώ όλους όσους διαβάσατε τις σκέψεις μου και εύχομαι να προχωρήσουμε την παράδοση μας
ένα βήμα παραπέρα και όχι να την αφανίσουμε.... 
Ερικα σ ' ευχαριστώ για την επιμονή σου να μιλήσω,να πω τη γνώμη μου σαν λάτρης της μαντινάδας....
Εύχομαι να συνεχίσεις δυναμικά να στηρίζεις την Κρήτη με τον τρόπο που μπορείς και το κάνεις...
 
Συνέντευξη :Έρικα Τζαγκαράκη