Η Μαρία Παπαδάκη μιλάει αποκλειστικά στην Έρικα Τζαγκαράκη

2016-06-17 20:55


Μαρία Παπαδάκη.Μιά γυναίκα που έκανε περήφανους όλους τους Κρητικούς απ΄άκρη σ' άκρη.Μιά γυναίκα που ξεχειλίζει συναίσθημα,πάθος,δυναμικότητα.Μιά άριστη στιχουργός,μιά ατμοσφαιρική συγγραφέας,μιά καλλιτέχνης του λόγου.Τα τραγούδια της έχουν μελοποιηθεί από καταξιωμένους μουσικούς και έχουν ερμηνευτεί από αξιόλογους τραγουδιστές,ενώ τα βιβλία της δεν έχουν αφήσει ασυγκίνητο κανέναν αναγνώστη.Ο λόγος μεστός,πλούσιος,καθαρός,διάφανος,ουτοπικός.Οι σκέψεις της χείμαρος ορμητικός,η πένα της απαλλαγμένη από αλυσίδες,απαλλαγμένη από φρουρούς,μας καθοδηγεί σε καινούρια μονοπάτια,μας ανοίγει νέους δρόμους και μας ταξιδεύει με την σφαίρα της φαντασίας της στους δικούς της κόσμους..Κόσμους που ανυπομονεί να μας γνωρίσει και ανυπομονούμε να εξερευνήσουμε.
Λίγο πριν την επίσημη παρουσίαση του ολοκαίνουριου βιβλίου της η Μαρία Παπαδάκη μας συστήνεται μέσα από αυτήν εδώ την συνέντευξη και μας αποκαλύπτει και ένα άλλο πρόσωπο.Αυτό της γυναίκας της διπλανής πόρτας,της γυναίκας που μοιράζεται μαζί μας ένα φλυτζάνι καφέ...
Ένα φλυτζάνι καφέ,σαν αυτά που μας κρατούσαν συντροφιά τις ώρες που χανόμασταν μέσα στις σελίδες των βιβλίων της και στις βροντερές "σιωπές" των τραγουδιών της....
Καλή σας ανάγνωση
Έρικα Τζαγκαράκη
 

1)        Mαρία Παπαδάκη, καταρχήν σ’ ευχαριστώ  που δέχτηκες να μου παραχωρήσεις αυτή τη διαδικτυακή συνέντευξη. Πες μου  λίγα πράγματα για σένα... Πού γεννήθηκες, από πού είναι η καταγωγή σου, πού μένεις, ποια είναι η οικογενειακή σου κατάσταση....

 

Γεια σου Έρικα! Σ’ ευχαριστώ πολύ κι εγώ. Γεννήθηκα στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είμαι Κρητικά από δυο μπάντες που λέμε. Αμαριανό Πεδιάδος και Τζερμιάδο Λασιθίου. Μένω στην Αθήνα, είμαι παντρεμένη κι έχω ένα γιο.

 

2)       Θα ήθελα και  ένα σύντομο βιογραφικό σου!

 

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασα λογιστικά και αγγλικά.

Το πρώτο μου βιβλίο ήταν η ποιητική συλλογή με τίτλο “Αγάπες δροσουλίτες” που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις “Γκοβόστης”. Το δεύτερο ήταν το μυθιστόρημα με  τίτλο “Τι γυρεύω εγώ εδώ” που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις “Φίλντισι”. Το τρίτο είναι το μυθιστόρημα με τίτλο «Κλειστό λόγω αγάπης» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Ωκεανίδα».

Συνεργάστηκα με το διαδικτυακό περιοδικό “Μουσικόραμα”  mousikorama.gr/ με συνεντεύξεις και άρθρα. Στη στιχουργική μου πορεία συνεργάστηκα και συνεργάζομαι με πολλούς και αξιόλογους συνθέτες όπως... Βάσω Αλαγιάννη, Χρήστο Νικολόπουλο, Γιάννη Νικολάου, Αντώνη Μιτζέλο, Ζωή Τηγανούρια, Αρετή Κοκκίνου, Πασχάλη Τόνιο, Βαγγέλη Σίμο, Γιώργο Βασιλάκη, Τάσο Ζαφειρίου, Δημήτρη Γαλίτη, Στέλιο Τζανετή, Γιώργο Γελαράκη, Χάρη Καλαμπακάκη, Παναγιώτη Κελάνδρια, Νάνσυ Κανέλλη, Ξένια Δικαίου, Αλέξη Καραβέργο, Μάρθα Οικονομοπούλου, Χριστόδουλο Σιγανό, Μπάμπη Χαλκίδη κ. α.

 

 Εκτός Ελλάδας συνεργάστηκα με τον Ελληνοαμερικανό συνθέτη Daniel Alcheh,γράφοντας τους στίχους σε τέσσερα τραγούδια που ερμήνευσαν ο Βασίλης Λέκκας,ο Παντελής Θαλασσινός και η Σοφία Παπάζογλου, στο soundtrack της ταινίας του Χόλιγουντ “Τhe trouble with Bliss” που διακρίθηκε στα Media awards του Χόλυγουντ. Συνεργάστηκα και συνεργάζομαι επίσης με τους αξιόλογους ερμηνευτές... Βασίλη Λέκκα, Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, Γιώργο Νταλάρα, Παντελή Θαλασσινό, Λένα Αλκαίου, Μελίνα Κανά, Αρετή Κετιμέ, Σοφία Παπάζογλου, Μιχάλη Κουνάλη, Ερωφίλη, Μπάμπη Τσέρτο, Μαρία Σουλτάτου, Δήμητρα Μαστορίδου, Μάκη Σεβίλογλου, Βασιλική Στεφάνου, Γιώργο Γελαράκη, Γιολάντα Δαναού, Αχιλλέα Χαλδαιάκη, Βασίλη Παϊτέρη, Ξένια Ροδοθεάτου, Γεωργία Αγγέλου, Γιώργο Σέμη, Κώστα Βουτυρά, Παρασκευή Χαιροπούλου, Άγγελο Παναγάκη, Αντιγόνη Κατσούρη κ. α. 

 

 

 

3)     Τι ήταν αυτό το κάτι που σου έδωσε το έναυσμα να ασχοληθείς με τη συγγραφή;

 

Δεν υπάρχει κάτι ιδιαίτερο. Δεν θυμάμαι πως ξεκίνησα να γράφω. Το μόνο που θυμάμαι είναι πως από μικρή έγραφα. Στα τετράδια, στις χαρτοπετσέτες, στο μυαλό μου, στους τοίχους. Οι δικοί μου, με θέλανε δασκάλα ή καθηγήτρια, όμως εγώ ένιωθα αλλιώς. Ακόμη και το παράπονό μου που δεν συμερίζονταν τα φευγάτα μου όνειρα το έγραψα, και τότε κατάλαβα πως μόνο έτσι θα ήμουν ευτυχισμένη... γράφοντας! Ασχολήθηκα πρώτα με το στίχο, ύστερα έγραψα διηγήματα που δεν εκδόθηκαν ποτέ και μετά ήρθαν οι «Αγάπες δροσουλίτες» η ποιητική μου συλλογή που εκδόθηκε από τις εκδόσεις «Γκοβόστης». Ύστερα από χρόνια βρέθηκα για οικογενειακούς λόγους στο Κίεβο της Ουκρανίας κι άρχισα από ανάγκη να γράφω το πρώτο μου μυθιστόρημα. Το είπα «Τι γυρεύω εγώ εδώ» κι όταν επέστρεψα στην Ελλάδα εκδόθηκε από τις εκδόσεις «Φίλντισι». Κατόπιν ήρθε το «Κλειστό λόγω αγάπης» που εκδόθηκε από τις εκδόσεις «Ωκεανίδα» και συνεχίζω ακάθεκτη νομίζω. Δεν υπάρχει λοιπόν ένα μόνο... κάτι που να ευθύνεται για την ενασχόλησή μου με τη συγγραφή. Υπάρχουν πολλά. Και ο κυριότερος λόγος είναι πως αν πάψω να γράφω, θα πάψω και να υπάρχω.

 

4)Θυμάσαι  να μου πεις  την πρώτη σου συγγραφική απόπειρα;

 

Και βέβαια. Ήταν τα διηγήματα που σου είπα προηγουμένως.

 

5)Και τώρα θέλω να μου μιλήσεις για την πιο πρόσφατη… Για το καινούριο βιβλίο σου…Πες μου τα όλα!Πως γεννήθηκε η ιδέα, πως αναπτύχθηκε και πως τελικά πήρε «χαρτί και μελάνι» και τείνει να πάρει και την θέση του στις βιβλιοθήκες των αναγνωστών σου και όχι μόνο…

 

Το καινούργιο μου βιβλίο είναι και το πιο αγαπημένο μου. Ξεκίνησε σαν εμπειρία δική μου, συνέχισε σαν στίχος και κατέληξε βιβλίο. Η εμπειρία ξεκίνησε απ’ τα Χανιά όταν γνώρισα την Ακριβή που ήταν υπαρχτό πρόσωπο. Είχε ένα μαγαζί στη Σκεπαστή αγορά των Χανίων και πούλαγε βότανα, μαντζούνια, αρώματα και γιατρικά φτιαγμένα από βότανα που φυτρώνουν στην Κρητική γη. Κάποια στιγμή, εξ’ αιτίας ενός προδομένου έρωτα έκλεισε το μαγαζί κι εξαφανίστηκε, κι από τότε αγνοείται η τύχη της. Πέρασαν πολλά χρόνια. Έφυγα απ’ τα Χανιά κι εγκαταστάθηκα στην Αθήνα, όμως η Ακριβή που την έλεγαν στην αγορά γητεύτρα και μάγισσα ήταν πάντα στο μυαλό μου. Έτσι έγραψα τον στίχο «Κλειστό λόγω αγάπης». Όταν γνωρίστηκα με τη σπουδαία Βάσω Αλλαγιάννη, συζητήσαμε για συνεργασία και μέσα στους στίχους που της έδωσα ήταν και το «Κλειστό λόγω αγάπης». Τη συγκίνησε, το διάλεξε αμέσως και το μελοποίησε καταπληκτικά. Όταν μου το έβαλε να το ακούσω έκλαψα. Το άκουσε ο Βασίλης Λέκκας και εξέφρασε την επιθυμία να το ερμηνεύσει. Έτσι γνωρίστηκα και με τον Βασίλη. Το τραγούδι μπήκε στον δίσκο που έφτιαξαν με τη Βάσω που έχει τίτλο «Τον εαυτό μου ρώτησα» και αγαπήθηκε πολύ απ’ τον κόσμο. Όλοι όσοι ήξεραν πως ήταν αληθινή ιστορία με παρότρυναν να τη γράψω. Κι επειδή ο... τρελός δεν θέλει και πολλά παρακάλια για να την κάνει την τρέλα, το έγραψα και το έστειλα στην «Ωκεανίδα». Το αγάπησαν και μου πρότειναν να το εκδόσουν. Καταλαβαίνεις τη χαρά μου φυσικά! Στο «Κλειστό λόγω αγάπης» έμπλεξα δυο αληθινές ιστορίες! Η μία είναι εκείνη της Ακριβής, που ξεκινάει απ’ την Κατοχή και φτάνει στις μέρες μας, και η άλλη είναι η ιστορία της Ελπίδας. Οι ζωές των δυο κοριτσιών συναντιούνται μ’ έναν παράξενο τρόπο και ενώνονται με τα ιερά δεσμά της φιλίας. Ένα τραγικό γεγονός όμως τις ρίχνει στην ίδια άβυσσο. Η Ελπίδα το αντιμετωπίζει ψύχραιμα και σκληρά και η Ακριβή δεν το αντέχει και φεύγει εγκαταλείποντας και σπίτι και μαγαζί και παιδί. Από κει και πέρα η ιστορία αναπτύσσεται και μπλέκει με μυθοπλασία, με μυστικά και λάθη, με οδοιπορικά που οδηγούν ή στο πουθενά ή στο απόλυτο γίγνεσθαι. Τελειώνει με τη ρήση της Ακριβής «Όταν σηκώσεις τα χέρια ψηλά και διεκδικήσεις τ’ αστέρια, ο ουρανός χαμηλώνει μόνο για σένα» και θέλει να στηρίξει την ελπίδα, την πάλη με τη ζωή και τη νίκη που όλοι είναι ικανοί να πετύχουν αν το θελήσουν.

 

4)       Γενικά, Ποια η σχέση σου με την βιβλιογραφία;

 

Μεγάλη! Διάβαζα από πολύ μικρή. Δίχως βιβλίο δεν ζω, πίστεψέ με!

 

5)       Πες μου ποιους λογοτέχνες θαυμάζεις; Ποιους μελετάς και τι έχεις αποκομίσει από αυτούς;

 

Θα ακουστεί κοινότυπο αλλά λατρεύω τον Καζαντζάκη. Μ’ έχει καθορίσει με τα βιβλία και τη σοφία του. Έχω διαβάσει τα πάντα γύρω απ’ αυτόν και έχω φάει με τα φύλλα τα βιβλία του. Διαβάζω πολύ επίσης και ποίηση και είμαι θαυμάστρια του Ελύτη και της Κικής Δημουλά. Εκτός όμως απ’ τις παλιές στιβαρές αξίες διαβάζω και νεότερους λογοτέχνες και σύγχρονους ομότεχνούς μου. Έχω αποκομίσει πολλά απ’ όλους παλιούς και καινούργιους. Ο χαρακτήρας και ο τρόπος ζωής μου, μπορώ να πω πως έχει διαμορφωθεί κατά ένα μεγάλο ποσοστό από τα βιβλία.

 

6)       Πιστεύεις ότι το διαδίκτυο έκανε καλό η κακό στην ποίηση και στην λογοτεχνία; Και στο ρωτάω αυτό γιατί βλέπουμε πλέον μια πληθώρα νέων ανθρώπων που προσπαθούν να γράψουν (κάποιοι με σεβασμό, κάποιοι άλλοι χωρίς….) και να αφήσουν το στίγμα τους.

 

Το διαδίκτυο έκανε και καλό και κακό. Καλό γιατί αποτέλεσε βήμα για πολλούς ανθρώπους που αξίζουν και δεν θα είχαν ποτέ την ευκαιρία να δείξουν τι μπορούν να κάνουν, καλό επίσης γιατί ο κόσμος μπορεί να διαλέξει τι του αρέσει και τι δεν του αρέσει, και όχι να είναι υποχρεωμένος να διαβάζει ότι του προτείνουν τα έντυπα και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, που καμιά φορά και εσκεμμένα προωθούν ότι τους συμφέρει. Κακό γιατί μπορεί όποιος θέλει να ανεβάσει ότι θέλει και να κάνει το ψώνιο του, αναγκάζοντας τους άλλους να ανεχτούν τη μετριότητα και καμιά φορά την ασχετοσύνη του με τα δυο ιερά στοιχεία που ονομάζονται λογοτεχνία και ποίηση.

 

7)       Θέλω να μου πεις ποιο από όλα όσα έχεις γράψει είναι το αγαπημένο σου και για ποιο λόγο το έγραψες;

 

Όλα τα αγαπώ πολύ! Ένα απ’ τα πιο αγαπημένα μου- στο είπα και προηγουμένως- είναι το «Κλειστό λόγω αγάπης». Ευαισθητοποιούμαι στο έπακρον όταν το διαβάζω κι όταν το ακούω κι ας το’ χω γράψει εγώ. Τον λόγο που το έγραψα τον ανέφερα και πιο πάνω. Αγάπησα πολύ την Ακριβή που ήταν φίλη μου καλή και εξομολογήτριά μου και το θεώρησα φόρο τιμής στην εξαφάνισή της να το γράψω. Και κοίτα τι έγινε! Μελοποιήθηκε, τραγουδήθηκε, εκδόθηκε!

 

 

8)       Κάνοντας απολογισμό μέχρι σήμερα... τι από όλα όσα έχεις καταφέρει να κάνεις σε κάνει να αισθάνεσαι υπερήφανη;

 

Πολλά με κάνουν υπερήφανη. Και τα τραγούδια μου και τα βιβλία μου. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο. Μα πιο πολύ με κάνει υπερήφανη η αγάπη που εισπράττω απ’ τον κόσμο σε κάθε μου εγχείρημα. Αυτό, πίστεψέ με δεν συγκρίνεται με τίποτα! Τι άλλο με κάνει περήφανη που είναι και το πιο σημαντικό για μένα; Η οικογένειά μου και ο γιος μου που λατρεύω! Αυτό κι αν είναι επίτευγμά μου!

 

 

9)       Πως βλέπεις τον εαυτό σου 30 χρόνια μετά; Τι είναι αυτό που θα ήθελες να αφήσεις   σαν κληρονομιά στο τόπο μας;

 

Δεν μπορώ να δω τόσο μακριά. Θα ήθελα πάντως να είμαι υγιής πάνω απ’ όλα και πλαισιωμένη από οικογένεια και ανθρώπους που μ’ αγαπούν. Τα υπόλοιπα έπονται!

Κληρονομιά στον τόπο μας; Μεγάλη κουβέντα. Αν θεωρηθούν κληρονομιά τα γραπτά μου, αυτά θα ήθελα να αφήσω κι αυτά αφήνω, αφού κανένας μας δεν παίρνει τίποτα φεύγοντας.

 

10)   Ποιο είναι κατά την άποψη σου το χειρότερο που μπορεί να συμβεί σε έναν άνθρωπο;

 

Να χάσει το παιδί του.

 

 

11)   Τι δεν θα 'κανες ποτέ επειδή δεν θα 'θελες να στο κάνουν;

 

Να μισήσω κάποιον και να θελήσω να τον εκδικηθώ για κάτι που μου έκανε.

 

12)   Σε πιάνουν ποτέ κρίσεις ταυτότητας;

 

Μπα, δε νομίζω. Τουλάχιστον όχι πια.

 

13)   Πες μου ένα σου όνειρο που είχες  την τύχη να  το δεις να πραγματοποιείται…

 

Να μεγαλώνει σωστά και υγιής ο γιος μου, να μ’ αγαπάει όλο και περισσότερο ο σύντροφός μου, να μελοποιούνται τα τραγούδια μου και να εκδίδονται τα βιβλία μου.

 

14)   Πες μου κι ένα απωθημένο σου…

 

Δεν έχω απωθημένα.

 

15)   Ποιο είναι το σύνθημα σου για την ζωή;

 

«Όταν αποφασίσεις να σηκώσεις τα χέρια και να διεκδικήσεις τ’ αστέρια, ο ουρανός χαμηλώνει μόνο για σένα.»

 

16)   Τι θέλει το παιδί μέσα σου;

 

Πρώτον είναι ακόμα ζωντανό! Τραγουδά, χορεύει, γελά κι αυτό είναι πιο πολύτιμο κι από το πιο μεγάλο φορτίο με χρυσάφι!

 

17)   Υπάρχουν στιγμές που φοβάσαι ότι τα πράγματα μπορεί να μην εξελιχθούν όπως τα περιμένεις;

 

Και βέβαια. Έχω κι εγώ τις ανασφάλειές μου και είναι πολλές. Όμως, προσπαθώ να δω τη θετική πλευρά ακόμα και της χασούρας, γιατί πιστεύω στο «ουδέν κακόν αμιγές καλού». Απέτυχες σε κάτι, θα πετύχεις σε κάτι άλλο. Έτσι δεν είναι και η ζωή; Γλυκόπικρη! Αλλιώς δεν θα μας άρεσε!

 

20) Αν η ζωη σου ήταν βιβλίο τι τίτλο θα είχε;

«Μην το βάζεις κάτω»


21)Έχεις κάποιον άνθρωπο ως πρότυπο σου; Και αν ναι,ποιος είναι αυτός και γιατί τον θεωρείς πρότυπο;

Τον πατέρα μου που δεν υπάρχει πια και τον θεωρώ πρότυπο γιατί ήταν ακριβώς αυτό. Αγωνιστής και Άνθρωπος!
 

22) θα μου αναφέρεις τις πιο σημαντικές σου συνεργασίες; Συνεργασίες που θα ήθελες να επαναλάβεις;

Τις ανέφερα στο βιογαφικό μου. Και θα ήθελα να επαναληφθούν αν όχι όλες τουλάχιστον οι περισσότερες.
 

23) Τι είναι αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ξέρουν για σένα;

Πως δεν θυμώνω εύκολα. Άμα θυμώσω όμως μια στις χίλιες, δεινοπαθεί όποιος βρεθεί κοντά. Επίσης πως ονειροπολώ εικοσιτέσερις ώρες το εικοσιτετράωρο και σπάω τα νεύρα των δικών μου με την αφηρημάδα μου.
 

24) Κάτω από ποιες συναισθηματικές συνθήκες γράφεις συνήθως;Και τι είναι αυτό που σου δίνει την έμπνευση να γράψεις;

Δεν υπάρχει ένα ιδιαίτερο σκηνικό, κάποιος τόπος και χρόνος, ένα άτομο, ή ένα γεγονός που με βοηθούν να γράψω. Γράφω ανεξέλεγχτα όπου βρεθώ κι όπου σταθώ, αρκεί ν’ ακούσω μέσα στο μυαλό μου την... υπαγόρευση απ’ το Σύμπαν.

25)  Πως θα αντιμετώπιζες μια αρνητική κριτική για τον τρόπο της σκέψης σου και της γραφής σου;

Με χαμόγελο. Ο καθένας έχει δικαίωμα να πει τη γνώμη του. Κι’ όταν μου πει πως  δεν του αρέσει αυτό που έγραψα ή που σκέφτηκα, τον εκτιμώ για την ειλικρίνειά του. Δεν γυρεύω... αυλικούς. Ειλικρινείς κριτικές γυρεύω. Δεν αρέσουμε πάντα σε όλους. Το αντίθετο θα ήταν αφύσικο.
 

26)  Επόμενα σχέδια;Στόχοι;

Πολλά. Ήδη έχω ξεκινήσει να γράφω το επόμενο βιβλίο μου. Θα ήθελα κάποια στιγμή επίσης να εκδόσω και μια ποιητική συλλογή που είναι ήδη έτοιμη. Ετοιμάζονται πολλά τραγούδια σε στίχους μου. Στόχους δε βάζω ποτέ. Όταν τους φτάσω καταλαβαίνω πως είναι εκεί.
 

27) Που θα σε συναντήσουμε τις επόμενες μέρες; (Παρουσιάσεις του βιβλίου κτλ…)

Το καινούργιο μου μυθιστόρημα με τίτλο «Κλειστό λόγω αγάπης» θα κυκλοφορήσει τέλος του Ιούνη. Η παρθενική του εμφάνιση θα είναι στην έκθεση βιβλίου στο Πασαλιμάνι στον Πειραιά στις 25 του Ιούνη. Θα είμαι στο περίπτερο των εκδόσεων «Ωκεανίδα» με αριθμό 46 από τις 7 το απόγευμα έως τις 10 το βράδυ για να γνωριστώ και να ανταλλάξω απόψεις με τους αναγνώστες μου και να υπογράψω αντίτυπα του βιβλίου. Επίσης στις 8 παρά τέταρτο θα γίνει στο περίπτερο εκδηλώσεων της έκθεσης μια μικρή παρουσίαση.

Στις 29 του Ιούνη θα γίνει παρουσίαση στα Χανιά, στο χτίριο του κήπου στις 8.30 το βράδυ. Θα συνδιοργανώνουν οι εκδόσεις «Ωκεανίδα» τα public, η Ένωση Πνευματικών Δημιουργών Χανίων και ο Σύλλογος φίλων θεάτρου Χανίων. Την πρώτη του Ιούλη θα γίνει στο Ηράκλειο στο ξενοδοχείο Ατλαντίς και θα συνδιοργανώνουν οι εκδόσεις «Ωκεανίδα», τα public και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Λευκοχωρίου Νομού Ηρακλείου. Εκεί θα μου κάνεις την τιμή να είσαι και συ για να μιλήσεις για το βιβλίο μου και να διαβάσεις αποσπάσματα . Και οι δυο παρουσιάσεις θα έχουν και μουσική κάλυψη με δικά μου τραγούδια από καταπληκτικά νέα παιδιά με θαυμάσιες φωνές. Επίσης, τον Οκτώβριο θα γίνει μια μεγάλη παρουσίαση στα public στην Αθήνα στο Σύνταγμα, και το μουσικό μέρος θα καλύψουν πολλοί και σπουδαίοι ερμηνευτές, που έχουν ερμηνεύσει κατά καιρούς τα τραγούδια μου.

 

28) Κλείνοντας θα ήθελα μια ευχή για σένα και μία για την ανθρωπότητα

Για μένα εύχομαι υγεία και ευτυχία και για την ανθρωπότητα να συνεχίσει να αγωνίζεται και να μην παραιτηθεί ποτέ από τα ιδανικά της.
 

29) Μαρία μου σε ευχαριστώ πολύ για αυτήν εδώ την συνέντευξη.Κλείνοντας θα ήθελα να μας αποχαιρετήσεις με ένα μικρό απόσπασμα από το καινούριο σου βιβλίο…

Κι εγώ σ’ ευχαριστώ Έρικά μου για τις υπέροχες ερωτήσεις.

 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

«Δεν είναι τόσο εύκολο».

«Και πού είναι η δυσκολία; Οι ελεύθεροι άνθρωποι

δεν μασάνε, αγαπούλα μου! Σ’ ό,τι θέλουν λένε ναι και

σ’ ό,τι δεν θέλουν λένε όχι. Με τα δόντια τους κόβουν τα

δεσμά τους!»

«Κι αν με απειλήσει; Κι αν επιμείνει;»

«Θα επιμείνεις και συ. Όταν η ζωή δηλώσει αντίπαλός

σου, εσύ πρέπει να διεκδικείς και να επιμένεις. Ό,τι κι αν

κάνει η ζωή, κουκλίτσα μου, τρία γράμματα θα ’χει! Κι η επιμονή πάντα θα υπερέχει!»

Facebook profileMαρίας Παπαδάκη Α :www.facebook.com/maria.papadakia.5
Facebook profileΜαρίας Παπαδάκη B :www.facebook.com/maria.papadakifull?pnref=lhc
Υoutube channel Mαρίας Παπαδάκη:www.youtube.com/user/agapesdrosoulites

 

Συνέντευξη:Έρικα Τζαγκαράκη