Η Σοφία Ερωτοκριτάκη μιλάει αποκλειστικά στην Έρικα Τζαγκαράκη

2016-04-09 11:45

Η Σοφία Ερωτοκριτάκη είναι μια νέα γυναίκα,με έμφυτο ταλέντο.Έχει γοητεύσει τους αναγνώστες της με την πένα της και τον ξεχωριστό τρόπο γραφής της,καθώς επίσης με την στάση που κρατάει στον χώρο του στίχου και της μαντινάδας.Αξιοπρέπεια και ήθος,ήθος και αξιοπρέπεια.Με μοναδικό της όπλο την δύναμη του στίχου της ανεβαίνει αργά και σταθερά,χωρίς να παίρνουν τα μυαλά της «αέρα» και χωρίς να δίνει ιδιαίτερη σημασία στα εκατοντάδες «like» που επιβραβεύουν τις μαντινάδες και τους στίχους της.Η Σοφία είναι μια σεμνή παρουσία που καθημερινά μας χαρίζει όμορφες σκέψεις και συναισθηματικές «εικόνες» βγαλμένες από τον υπέροχο συναισθηματικό της κόσμο.Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη που την ξεχώρισα και κατόπιν που την γνώρισα και που από την πρώτη μέρα που οι σκέψεις της μου έκαναν «κλικ»,εκείνη συνεχίζει να με επαληθεύει με καινούριες μαντινάδες,καινούριους στίχους,καινούριες σκέψεις,η μία καλύτερη από την άλλη.Η Σοφία Ερωτοκριτάκη γίνετε κάθε μέρα και καλύτερη και αφήνει το δικό της λιθαράκι στο πάνθεον των κρητικών ρομαντικών σκέψεων…
…Έρικα Τζαγκαράκη….
 
 
 
 
1) Σοφία,καταρχήν σ ευχαριστώ  που δέχτηκες να μου παραχωρήσεις αυτή τη διαδικτυακή συνέντευξη. Πες μου  λίγα πράγματα για        σένα... Που γεννήθηκες, από που είναι η καταγωγή σου,που μένεις, ποιά είναι η οικογενειακή σου κατάσταση....
 
Έρικα και εγώ σε ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου για αυτή την ιδιαίτερη τιμή.Είσαι σπάνιος άνθρωπος και σου αξίζει οτι καλύτερο το οποίο στο εύχομαι ολόψυχα..Κατάγομαι από ενα χωριό που βρίσκεται πάνω στην Οροσειρα των Αστερουσίων τον Άγιο Κύριλλο,όπου και κατοικώ μέχρι σήμερα...
Είμαι παντρεμένη και έχω δύο κόρες...
 
 
2) Να αρχίσουμε  με τα τυπικά,που θέλει να μάθει ο κόσμος...Θέλω να μου πεις ,τι ήταν αυτό το «κάτι» που σου έδωσε το έναυσμα να ασχοληθείς με τον στίχο
 
Το μόνο έναυσμα όπως λές που ασχολήθηκα με τον στίχο ειναι ο θαυμασμός μου στην μαντινάδα και γενικότερα,στην παραδοσιακό μουσική της Κρήτης...λατρεύω τον ήχο του μαντολίνου και απο παντα μου άρεσε να ακούω χυματικές μαντινάδες όπως τις λέμε... 
 
 
3) Θυμάσαι  να μου πεις την πρώτη σου στιχουργική απόπειρα;
 
Δεν είναι η πρώτη αλλά είναι παλιά πολύ...
 
"Με έβαλε πάλι η σκέψη σου
  τον άθο να σκαλίζω
  έστω μια σπίθα για να βρώ
   μη πάψω να ελπίζω"
 
 
4) Θέλω να μου πεις ποιο από όλα όσα έχεις γράψει είναι το αγαπημένο σου και για ποιο λόγο το έγραψες
 
Εχω πολλούς στίχους αγαπημένους...ξεχωρίζω αυτή που έχω γράψει για τις κόρες μου,και λέω
 
     Ολημερίς κ"ολο νυχτίς
     η σκέψη μου καθίζει
     στην άκρα που το γέλιο σας
     λακούβα σχηματίζει... 
 
 
5)  Πότε είναι σπουδαία μια μαντιναδα κατα την άποψη σου και ποιους θεωρείς "εχθρούς" της μαντινάδας
 
Πότε είναι σπουδαία μια μαντινάδα.... μάλιστα...σε αυτό το σημείο ο καθένας έχει διαφορετικη άποψη.Άλλοι λένε οτι θαυμάζουν μαντινάδες πού  περιέχουν παράξενες και ασυνήθιστες λέξεις ...εγώ θεωρώ σπουδαία μια μαντινάδα πού μου προκαλεί συναισθηματική φόρτιση δηλαδή μου γεννάει ανάλογα με το περιεχόμενο της τον ανάλογο συναισθηματισμό, είτε είναι χαρούμενη είτε όχι...... 
 
Κατά την δική μου άποψη εχθρούς η μαντινάδα δεν έχει,απλά εχει ακολουθήσει την σύγχρονη ελληνική γλώσσα και έχει γίνει απλούστερη, παρόλο πού δεν την στολίζει πλέον συχνά η κρητική διαλεκτος,όμως θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας οτι αυτός ο εκσυγχονισμός σε εισαγωγικά έχει συμβάλει ώστε η μαντινάδα να σπάσει τα σύνορα της Κρήτης και να αγαπηθεί πολύ από όλη την Ελλάδα και όχι μονο.Δεν μπορούμε να βάλουμε περιορισμό στην έκφραση του δεκαπεντασύλαβου,το μόνο που πλέον κρίνει ο σύγχρονος αναγνώστης είναι το πόσο δυνατό νόημα εισπράτει από αυτό που διαβάζει,ειδικα την νέα Γενιά δεν την ενδιαφέρει αν έχει Κρητικες λεξεις μια μαντιναδα,αρα και εμείς οι παλιότεροι δεν θα πρεπει να παραμένουμε παντογνώστες του θέματος,αλλά να σεβόμαστε και την έκφραση της νέας γενιάς.Το μόνο που έχω να πω πάνω σε αυτό είναι οτι πρέπει όποιος κρατάει την πένα να την τιμά και να έχει απόλυτη συναίσθηση ότι αγγίζει ένα από τα κομμάτια το οποίο έχει κάνει παγκοσμίως γνωστή την Κρήτη ,οπότε είναι ιερό χρέος να μην το γελοιοποιήσει...
 
 
 6)  Για να πετύχει κάποιος ως μαντιναδολογος ποιά στοιχεία πιστεύεις ότι πρέπει να διαθέτει;
 
   Το  να πετύχει κάνεις ειναι κάπως σχετικό ,γιατί καμιά φορά οπως εχω και εγω αντιληφθει θεωρείτε σκόπιμο να έχει πρόσβαση στον κόσμο της μουσικής γενικοτερα....όμως όταν γράφει κάποιος σωστά και ταπεινά κάποια στιγμή εφόσον έχει αξία θα αγαπηθει  και  θα αναγνωριστεί από το κοινό.....
 
 
7) Έχεις μετρήσει ποτέ πόσες μαντινάδες -ρίμες έχεις γράψει; Κρατάς αρχείο;
 
Εχω γράψει πάρα πολλές μαντινάδες...με τις ρίμες δεν τα καταφέρνω παρόλο πού θα ήθελα,αρχείο κρατάω κατά διαστήματα ενω τις υπόλοιπες φορές τις γράφω πρόχειρα όπως κάνουμε συνήθως όσοι γράφουμε...
 
 
8) Ποια είναι η αγαπημένη σου μαντινάδα από άλλον στιχουργό;
 
Αγαπημένους στιχουργούς έχω πολλούς, καθώς και αγαπημένες μαντινάδες πολλες...
λατρεύω την μαντινάδα της Κατερίνας Αεράκη πού λέει...
 
     Δάκρυα πόνου τρέχουνε
     σαφή και στάλα στάλα
     κι ένα να βγήκε τση χαράς
     το 'χασα μέσα στ" άλλα
 
 
9) Θα σου λεω λέξεις κι εσύ θα μου απαντάς με το πρώτο συνειρμό που θα σ έρθει στο νου...
 
             
             Γυναίκα: ζωή  
 
             Φωτιά: πάθος
 
             Αγάπη: δύναμη
 
             Φόβος: δυστυχία 
 
             Γάμος:τύχη
 
             Ευτυχία: χαμόγελο
 
            Οικογένεια:θαλπωρή
 
            Φιλία:ειλικρίνεια
 
 
10) Έχεις γράψει: Κάθε που θα σε θυμηθώ κάρβουνα αγκαλιάζω.... 
                             Κιαπής με κάψουν δάκρυα βάνω να παγουδιάζω.
       Πότε ήταν η τελευταία φορά που έκλαψες και για ποιο λόγο;
 
Συνήθως δεν κλαίω συχνά........Στο άδικο μόνο....
 
 
 
11) Μια γρατζουνιά δεν σ'άφησε ή αγάπη μου σημάδι... 
         Μα 'γω έχω χίλια τραύματα απ'το δικό σου χάδι
        Πες μου τι σου δίνει φτερά για να πετάς και τι σε γονατίζει;
 
 
Φτερά έχουμε όταν είμαστε χαρούμενοι,όταν νιώθουμε δυνατοί....το ίδιο και εγώ,αντίθετα μας γονατίζουν οι αναποδιές η τα καλαπόδια....
 
 
 
 
12) Πάλι τα όρια περνάς σκέψη μου σήκω πάμε.... 
       Μα εκεί πού πήγες πάψανε για αγάπη να μιλάνε
       Μεχρί που θα έφτανες για την αγάπη;
 
 
Στη ζωή τα αντιμετωπίζουμε ολα προσγειωμένα και λογικά...
 
 
13) α) Τι αγαπάς στους ανθρώπους; β) Τι δεν συγχωρείς στους άλλους; γ) Τι σημαίνει για σενα ευτυχία;
 
Αγαπώ τους χαρούμενους ανθρώπους, τους αισιοδοξους τους ειλικρινείς και αληθινους,δεν συγχωρώ το ψέμμα....
Ευτυχία για εμένα σημένει η εσωτερική ηρεμια  με οτι αυτο περικλύει,η ήσυχη συνείδηση,η πληρότητα ... 
 
 
 
14)  Τι σημαίνει για σένα Παράδοση;
 
Παράδοση  είναι η ακριβή κληρονομιά που άφησαν οι πρόγονοι μας,σε όλες τις πτυχές της ζωής...είναι ο θαυμασμός είναι η υπερηφάνεια και το δέος,είναι μια μόνιμη τιμή που μας έκανε τον πιο σεβαστό λαό στον πλανητη....
 
 
15) Απο ποιον καλλιτέχνη θα ήθελες να ακούσεις τους στίχους σου μελοποιημένους;
 
Έρικα ειναι αμέτρητοι οι καλιτέχνες που θαυμάζω...
 
 
16) Ποιές αισιόδοξες φράσεις επαναλαμβάνεις καθημερινά;
 
    Το.....όλα καλά...
 
 
 
 
17) Έγραψες..." Εγωίσμε μου μια σταλιά σε θελα παραπάνω... 
                         Να μη μ'αφηνεις να πονώ κάθε φορά που χάνω"
      Ποια θέση κρατάει ο εγωισμός στην ζωή σου;
 
Εχω πεί... 
 
          Και οι δυο μαζί Εγωισμε
          σε βάλαμε στη  μέση
          και πήρες με το δίκιο σου
          τση αγάπης μας τη θέση 
 
          Εγωισμέ μου έπρεπε
          να σ' είχα σκοτωμένο
          γιατί οπου σε χρειάστηκα
          φέρθηκες σαν τον ξένο
          
Είμαι εγωίστρια όπου χρειάζεται να είμαι...ο εγωισμός δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό
ίσα ίσα που πολλές φορές επιβάλεται για να ανταπεξέλθουμε σε δυσάρεστες καταστάσεις....
 
 
18) Για ποιά αγάπη μου 'λεγες... για ποιά μιλείς ακόμη... 
        Που την αφήσαμε και οι δυο στο πρώτο σταυροδρόμι
      Βρέθηκες ποτέ στην ζωή σου πάνω σ ένα σταυροδρόμι ,μη ξέροντας ποιο δρόμο να ακολουθήσεις;
 
 
Σταυροδρόμι δεν το λές....είναι απλά ενας τρόπος έκφρασης,όμως σαφώς και έχω βρεθεί σε στιγμές δύσκολης απόφασης...
 
 
19) Αν είχες ένα μαγικό ραβδί και μπορούσες να μεταμορφώσεις ένα άψυχο αντικείμενο ,σε έμψυχο,ποιο θα ήταν αυτό και για ποιο λόγο
       θα το έκανες;
 
Δύσκολη ερώτηση Έρικα...όμως θα ήθελα να υπήρχε κάτι που να ακουμπά πάνω της η απόγνωση και να εξαφανίζεται,θεωρω οτι ειναι το μοναδικο συναίσθημα που απειλεί τον άνθρωπο.....
 
 
20) α) Ποιες είναι οι μικρές συνήθειες στην καθημερινότητά σου;
          -Καφες....
 
       β) Τι αγαπάς;       
         -  Την ειλικρίνεια...
 
       γ) Τι δεν ανέχεσαι;   
           -Την αδικία...
 
       δ) Τι ελπίζεις...  
          - Στο καλύτερο πάντα...
 
 
 
 
21) Ποιά στοιχεία εκτιμάς στους άλλους και ποια απεχθάνεσαι;
 
Εκτιμώ τους αληθινούς ανθρώπους αυτούς που τολμούν αυτούς που δεν κρίνουν αυτούς που δεν πετούν πέτρες στους άλλους που έχουν βαθιά γνώση ώστε να μην το κάνουν...εκτιμώ τον σεβασμό και το καθαρό βλέμμα...
 
Απεχθάνομαι το δήθεν ,το ψεύτικο, πιο πολύ την μοχθηρία και την υποκρισία...
 
 
22) Τι περιμένεις απο το αύριο που ξημερώνει;
 
Το καλύτερο για όλους....
 
 
23) Θα μας αφιερώσεις μερικές μαντινάδες σου;
 
Δεν είσαι οτι ήσουνα 
κάποτε στη ζωή μου
αγάπη σε έλεγα παλιά
τώρα κρυφά πληγή μου
 
Στη σκέψη μου επίτηδες
δεν φήνω να σημώνεις
τση πεθυμιές μου ξύπνητες
μη βρίχνεις να ανελώνεις
 
Εγώ είμαι τση παλιάς σχολής
μα συ έβγαλες μια άλλη
και οποία αγάπη συναντάς
θα τήνε λες μεγάλη
 
Έσμιξε πάλι η καρδιά 
με του μυαλού τη τρέλα
που σ' άκουσε και φώναζες
με τον αέρα έλα
 
Αν σ'αγαπήσει άλλος κανείς
στο μέγεθος της τρέλλας
τότε θα πω καλά 'καμες
που έφευγα και εγέλας
 
Στο πόλεμο πού μου 'καμες
πες μου ποίος έχει χάσει
για δε ξανάδα νικητή
το δάκρυ του να στάσει
 
Οτι για σένα ένιωθα 
πάλεψες να σκοτώσω
ποίο δυνατά σε μίσησα 
που σ' αγαπούσα τόσο
 
Έφυγες και έχω πόλεμο
μ'όλες μου τις αισθήσεις
κι ας ξέρουνε πως γκρέμισα
γέφυρες μη γυρίσεις
 
Σου λέω τόσα που άνθρωπος
δεν σού 'χει πει ακόμα
κι ας μην ακούς μιαν εμιλιά
να βγάνω απο το στόμα
 
Ολα ο χρόνος τα μπορεί
μου λένε και δακρύζω
που έφυγες και μια ζωή
να ξεχαστείς θα ελπίζω
 
Πού την Κρατείς την σκέψη σου
και απάνω μου δεν 'γκίζει
που μια φορά την έκανες
στρώμα να με κοιμίζει
 
Κάνειτο ακόμα η σκέψη μου 
τσι νύχτες και ξωμένει
σε ένα σοκάκι που άνθρωπος
δεν τηνέ περιμένει
 
Ούτε ο αέρας σε σκορπά
μήδε η βροχή χάλασε
πού απο χρόνια ανάμνηση
έπρεπε μόνο νάσαι
 
Στη χαραυγή που θα με βρεί
δίπλα σου να κοιμούμε
σταλίζει η σκέψη κάθε αργά
στα χρόνια που περνούνε
 
Μια θάλασσα τα λάθη σου
μα στο 'λέγα θυμάσαι
εσύ καρδιά μου ο ναυαγός
και ο χαμένος θα 'σαι
 
Για ετούτη την εκδίκηση 
σου μίλουνα θυμάσαι
ήρθε ο καιρός πού για να μπείς
στο Νου μου ποκρεμάσαι
 
Στσι τόπους απού σάζουνε
τσι πεθυμιές τα αστέρια
σε γύρεψα μα αδειανά
είναι τα δυο μου χέρια
 
 
Αστέρι ξένου Ουρανού
μα πεθυμιάς δικής μου
να σ'ανημένω φάγανε
τα χρόνια τση ζωής μου
 
    
 
24) Και τέλος θέλω μια ευχή για τους αναγνώστες μας!
 
Η υγεία είναι το πιο σημαντικό αγαθό αυτό εύχομαι σε όλο τον κόσμο... Και να προσπαθούν  να γίνονται καλύτεροι άνθρωποι...
 
 
Συνέντευξη:Έρικα Τζαγκαράκη
 
 Facebook profile Σοφίας Ερωτοκριτάκη:www.facebook.com/sofia.erotokritaki