Συζητώντας με την Ηλιάννα Λυκούδη - Συνέντευξη στην Έρικα Τζαγκαράκη

2016-05-25 12:58


Τι να πει κανείς για αυτήν την γυναίκα;Η Ποίηση προσωποποιημένη είναι...Δεν είχα την ευκαιρία να την γνωρίσω προσωπικά -ελπίζω όμως ότι θα γίνει σύντομα στο μέλλον- ,μου δόθηκε όμως η ευκαιρία να την γνωρίσω λίγο καλύτερα,μέσω αυτής εδώ της συνέντευξης-συζήτησης που είχαμε.Ανακάλυψα μία άλλη πλευρά της Ηλιάννας.Εκείνη της στοργικής μητέρας,της δυναμικής γυναίκας,της γυναίκας με το αστείρευτο χιούμορ,της ευαίσθητης ψυχής.Ανακάλυψα έναν υπόκωφο δυναμισμό που κραυγάζει μέσα από τις λέξεις και τις φράσεις που χρησιμοποιεί η Ηλιάννα,και που θαρρείς πως θα διαπεράσει το χαρτί,θα σπάσει την οθόνη και θα σταθεί μπροστά σου αχέρωγος,ανεξάντλητος,απροσδόκητος.Ένας δυναμισμός που παίρνει γυναικεία μορφή και υπόσταση και μας συστήνεται με ονοματεπώνυμο :Hλιάννα Λυκούδη. Με ένα πλούσιο βιογραφικό στο "ταγάρι" της,τολμά να κάνει το επόμενο βήμα,πιο ώριμη από ποτέ.και να μοιραστεί μαζί μας ότι εκείνη Θυμάται...Καθίστε αναπαυτικά,φτιάξτε καφεδάκι,κι ελάτε να γνωρίσουμε παρέα την Ηλιάννα!
Καλή σας ανάγνωση Έρικα Τζαγκαράκη 

 

Ηλιάνα Λυκούδη,καταρχήν να σε ευχαριστήσω που δέχτηκες να μου παραχωρήσεις αυτήν εδώ την διαδικτυακή συνέντευξη!Να αρχίσουμε με τα βασικά και να μου πεις λίγα πράγματα για σένα..Από που κατάγεσαι; που γεννήθηκες; που ζεις; ποιά είναι η οικογενειακή σου κατάσταση

 

Καλησπέρα σε όλους, καλησπέρα Έρρικα!Εγώ ευχαριστώ για την πρόσκληση σου να τα πούμε διαδικτυακά.Γεννήθηκα στο Σικάγο των ΗΠΑ (όπου έζησα ως 7 ετών).Η καταγωγή μου είναι, ο μπαμπάς από Κεφαλλονιά και και μαμά από Κρήτη (Κοξαρέ Αγ.Βασιλείου).Μεγάλωσα στην Αθήνα και σήμερα εδώ και 2 χρόνια ζω μόνιμα στο Ρέθυμνο.Εργάζομαι ως Οδοντοτεχνίτης.Έχω ένα γιο 20 ετών, δευτεροετή φοιτητή (Χημ. Μηχανικό Πολυτεχνείο Αθήνας)

 

Να αρχίσουμε με τα τυπικά, που θέλει να μάθει ο κόσμος όμως,και μετά θα συνεχίσουμε με πιο γενικευμένες ερωτήσεις. Θέλω να μου πεις ,τι ήταν αυτό το «κάτι» που σου έδωσε το έναυσμα να ασχοληθείς με τον στίχο…

 

Ο γραπτός λόγος μ´ άρεσε πάντα, με συγκινούσε..Σε οποιαδήποτε μορφή του.Επίσης με συγκινούσαν και οι άνθρωποι που έγραφαν.Πάντα είχα γύρω μου ανθρώπους που έγραφαν. Κάπως μαγικά.. τους επέλεγα και με επέλεγαν.Αυτό το "κάτι" που μου έδωσε το έναυσμα να γράψω έμμετρο, ήταν η μαντινάδα. Η καλή μαντινάδα μου προκαλούσε και μου προκαλεί δέος. Με ανατριχιάζει, μένω εμβρόντητη, μου παραλύει το σώμα, μου κόβει την ανάσα..Ήθελα να γράψω κι εγώ! Αυτό. 
 

 
 
Θυμάσαι να μου πεις την πρώτη σου στιχουργική απόπειρα; Και την πηγή της έμπνευσής της.
 
1η Γυμνασίου! Ένας μεγάλος(χαχα!) έρωτας, με έκανε να ολοκληρώσω για πρωτη φορά το αγαπημένο μου τετράστιχο!
Έγραψα:
"Όλο τον κόσμο γύρισα για νά' βρω ένα κοπέλι
Κι εκειά στην Κρήτη εσκόνταψα και κείνο δε με θέλει..."
 
Χαλάλι του πάντως, γιατί ενώ είχα "τον πόνο μου".. Δε θα ξεχάσω και τη χαρά μου για το δημιούργημα μου!.....(Χαχα)
 
 
 
Θέλω να μου πεις ποιο από όλα όσα έχεις γράψει είναι το αγαπημένο σου και για ποιο λόγο το έγραψες...
 
Έχω πολλά αγαπημένα, δε θα μπορούσα να ξεχωρίσω ένα... 
Όλα όσα γράφω είναι βιωματικά.. "μπαίνω" πολύ σ´ αυτή τη διαδικασία. Ψυχή τε και σώματι..
Είναι κάτι σαν τα παιδιά.. αν επιλέξω το ένα, θα παραπονιέται το άλλο.
 
Κάτω από ποιες συναισθηματικές συνθήκες γράφεις συνήθως, και τι είναι αυτό που σου δίνει την έμπνευση για γράψεις; Γράφω όταν είμαι "χάλια!" (χαχα) Αλήθεια είναι όμως. Το 90% όσων έχω γράψει είναι σε περιόδους της ζωής μου που δεν περνάω καλά ή για να είμαι δίκαιη, όταν είμαι "έντονα συναισθηματικά φορτισμένη".Όταν  "πετάω στα ψηλά" όπως λέω,ή όταν "βουτώ στα βάθη".. τα μέτρια δε μου προκαλούν κανένα συναίσθημα.
Γράφεις στίχους...γίνονται τραγούδια....Γράφεις σκέψεις...Γίνονται βιβλία...Θέλω να μου δώσεις ένα μικρό "ιστορικό" της δουλειάς σου.Είτε επιγραμματικά,είτε αναλυτικά.Θέλω να ξεκινήσεις να Θυμάσαι...να ξεκινήσεις από την πρώτη σου επαγγελματική "παρουσία" και να καταλήξεις στο βιβλίο που κυκλοφόρησε μόλις πριν λίγες μέρες...
 
Ωχ.. Θα πάμε πολύ πίσω.. ελπίζω να μη μου βαρεθείτε..Πρώτη παρουσία το 1994 στο άλμπουμ "Αχτίδες" του Μιχάλη Τζουγανάκη συμμετέχω με στίχο μου στον Χορό Τάρα.











 

Έχεις κρατήσει φιλίες από τις εκάστοτε συνεργασίες σου;  Έχεις κάποια άτομα με το οποία συνεχίζεις να συνεργάζεσαι και θα το έκανες και με μεγάλη σου χαρά στο μέλλον; Δεκτά και τα ονόματα..


Τους αγαπώ όλουςκαι αισθάνομαι τυχερή. Καμαρώνω ξέρεις Έρικα, για τις συνεργασίες μου γιατί είμαι με όλους κοντά "αισθητικά" και τους θαυμάζω καλλιτεχνικά.Φυσικά και έχω κρατήσει επαφές, (με όλους)  τα λέμε συχνά και συζητάμε καινούργια πράγματα.
 
 
Κάνοντας απολογισμό μέχρι σήμερα...τι από όλα όσα έχεις καταφέρει να κάνεις σε κάνει να αισθάνεσαι υπερήφανη;
 
 
Υπερήφανη πρωτίστως με κάνει καθημερινά να νιώθω το παιδί μου.Γενικότερα τώρα, είμαι άνθρωπος που διεκδικώ και υποστηρίζω τις επιλογές μου, δεν παρεκκλίνω από τα πιστεύω μου, δεν κάνω "εκπτώσεις"..Ο Καζαντζάκης  μου ψιθύρισε στο αυτί,  να ακολουθώ "το βαθύ μου χτυποκάρδι" αναλαμβάνοντας το όποιο κόστος! Αυτό κάνω.. και δεν ξέρω πως ακούγεται, αλλά με κάνει περήφανη.

 
 
Πως βλέπεις τον εαυτό σου 30 χρόνια μετά; Τι είναι αυτό που θα ήθελες να αφήσεις σαν κληρονομιά στο τόπο μας;
 
 
30 χρόνια μετά;!...Αν ζω (χαχα).. Θα  ήθελα να είναι όλοι οι δικοί μου καλά... κι εγώ να μπορώ να γράφω ακόμα..
Ο τόπος μας έχει βαριά κληρονομιά, δεν έχει ανάγκη εμένα.Το μόνο που με άγχωνε να "αφήσω πίσω μου", είναι ένα "σωστό", "συνετό" άνθρωπο και ελπίζω να τα κατάφερα με τον γιο μου.
 
 



 

Πως θα αντιμετώπιζες μια αρνητική κριτική για τον τρόπο της σκέψης και της γραφής σου;
 
 
Όλα είναι θέμα " πρόθεσης"...Μ´ αρέσουν οι αρνητικές κριτικές που γίνονται με καλή όμως πρόθεση, με σκοπό να μας προβληματίσουν και να μας βελτιώσουν. (Προτιμώ τιςεμπεριστατωμένες).Κανείς δε τα ξέρει όλα και όλοι έχουμε περιθώρια βελτίωσης.Ζητώ επίμονα από τους φίλους και τους δικούς μου ανθρώπους, να μου πουν αυτό που τους "χαλάει" σε κάτι δικό μου και όχι αυτο που τους "φτιάχνει".Δεν μ´ αρέσουν όμως, καθόλου, οι κριτικές που γίνονται με κακή πρόθεση, από κακόβουλους προβληματικούς ανθρώπους και φυσικά χωρίς επιχειρήματα.
Το καλό είναι ότι μεγαλώσαμε και μπορούμε να τις ξεχωρίζουμε..
 
 
Πες μου τρεις αξίες που σου δίδαξαν οι γονείς σου και τις ακολουθείς πιστά;Και μία που ενώ την διδάχτηκες δεν κατάφερες να την ακολουθήσεις…
 
Αγάπη για το συνάνθρωπο
Δικαιοσύνη 
Υπομονή.. που δεν έχω!... Χαμογελαστό πρόσωπο με χαμογελαστά μάτια
 
 
 
Δεν περιορίζεσαι μόνο στον στίχο... Γραφείς πεζό λόγο...γραφείς ποίηση..Ποιο από όλα αυτά τα είδη σε αντιπροσωπεύει περισσότερο;
 
 
Ότι κάνω με αντιπροσωπεύει στο 100%!Ανάλογα με τη στιγμή, βγαίνουν λέξεις κι απλά τις καταγράφω..

 

 

 Κάνεις αυτό που πραγματικά πιστεύεις ή απλά συμβιβάζεσαι σε αυτό που κάνεις;
 
 
Έχω χρόνια να συμβιβαστώ με κάτι.Έχω απωθημένα με τους συμβιβασμούς, γιατί χρειάστηκε να κάνω πολλούς, (μία μεγάλη περίοδο της ζωής μου, λόγο συνθηκών)Όμως και τότε, θυμάμαι να συμβιβάζομαι σε "μικρά" καθημερινά πράγματα.. στα "πιστεύω μου", ποτέ.




 

 Ποια λάθη κάνεις ξανά και ξανά;
 
Γενικά είμαι άνθρωπος που μαθαίνει από τα λάθη του.Σε κάτι τώρα που επαναλαμβάνομαι και τελικά έχω δει πως δε θα έπρεπε, είναι στις ευκαιρίες που δίνω στους ανθρώπους.
 
 
Σε ποιο πράγμα δυσκολεύεσαι να πεις «όχι»;
 
Στην καρδιά..
 
 
Τι θα έκανες διαφορετικά αν ήξερες ότι κανένας δεν θα σε έκρινε για αυτό;
 
Τίποτα.Κάνω ότι πραγματικά θέλω. Υποστηρίζω θερμά την ελευθερία και την "αλήθεια".
Δεν σκέφτομαι ποτέ "τι θα πει ο κόσμος", δεν παίρνω "άδεια" για να κάνω κάτι από κανέναν, όπως κανένας δεν παίρνει "άδεια"απο μένα.Αυτό όμως δε σημαίνει ότι είμαι προκλητική, αντιθέτως, απεχθάνομαι τους προκλητικούς ανθρώπους.
 
 
Τι σε συναρπάζει;
 
Μια ωραία μελωδία
Ένα ποίημα
Ένας ευγενικός άνθρωπος
Ένας αυθεντικός άνθρωπος
Ένας ασυμβίβαστος άνθρωπος

 
Ποιες δραστηριότητες σε κάνουν να χάνεις την αίσθηση του χρόνου;
 
Μόνο το γράψιμο
 


 

Ποια είναι η πιο δύσκολη απόφαση που έχεις πάρει;
 
Πριν δύο χρόνια, που αφήσαμε  την Αθήνα για να έρθουμε  μόνιμα Ρέθυμνο,ενώ ο γιος μου ήταν 3η Λυκείου και προετοιμαζόταν για Πανελλαδικές..
 
 
 
Και ποια είναι η καλύτερη απόφαση που έχεις πάρει;
 
Αυτή! Στενοχωριέμαι που δεν είχαμε έρθει Ρέθυμνο χρόνια πριν..
 
 
Για ποιο πράγμα είσαι πιο ευγνώμων;
 
Για πολλά, Δόξα το Θεό.Αισθάνομαι  χορτάτος άνθρωπος.Ότι ήθελα πολύ, το είχα
 
 
Με βάση την σημασία, πως θα τα ταξινομούσες: ευτυχία, λεφτά, αγάπη, υγεία, φήμη;
 
Υγεία
Αγάπη 
Ευτυχία
Λεφτά
Φήμη

 


 

Ποια ήταν η πιο σημαντική στιγμή στην ζωή σου τον τελευταίο χρόνο;
 
Η έκδοση του δεύτερου βιβλίου μου, τη στιγμή που το έπιασα στα χέρια μου..
 
 
Όταν κοιτάζεις στο παρελθόν, τι σου λείπει περισσότερο;
 
Αισθάνομαι ότι δεν απόλαυσα το μεγάλωμα του παιδιού μου, γιατί "έτρεχα" διαρκώς.Με στεναχωρεί αυτό
 
 
Τι είναι αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ξέρουν για εσένα;
 
Ότι ανάμεσα σε κάποιον που θα μου πει ένα αθώο ψεματάκι και κάποιον άλλον που θα μου πει μια πικρή ή σκληρή αλήθεια, θα προτιμήσω τον δεύτερο, μακράν..


 


 

Πες κάτι που είναι δυσκολότερο για εσένα από ότι για τους περισσότερους ανθρώπους.
 
Έχω ένα θέμα με την υπομονή μου!.. (χαχα) .Μου είναι δύσκολο εως ακατόρθωτο να συγκρατηθώ και να μην ξεκαθαρίσω την κατάσταση, όταν κάποιος μ´ έχει πειράξει, μ´ έχει αδικήσει κλπ..Πρέπει να μιλήσω.
Έχω φίλους που μου λένε ότι  σε παρόμοιες καταστάσεις, φεύγουν, δεν λένε ποτέ τίποτα, το αφήνουν "να πέσει κάτω"..κ.ο.κΔεν καταλαβαίνω!..Έχω θέμα το ξέρω. Πρέπει να το "δω"! (χαχα )
 
 
 
Τι θα σε έκανε να χαμογελάσεις αυτή τη στιγμή;
 
Να θυμηθώ αστείες οικογενειακές στιγμές, στιγμές με φίλους, στιγμές που έπραξα με ανωτερότητα..
 
 
Τι είναι αυτό που ποτέ κανείς δεν θα μπορούσε να σου κλέψει;
 
Δεν μπορεί να μου κλέψει κανείς τίποτα εκτός αν τον αφήσω..Οπότε τότε, δε μιλάμε και για κλεψιά..



 

Επόμενα σχέδια,όνειρα,στόχοι;
 
Πολλά, σε προσωπικό και οικογενειακό επίπεδο.Να έχουμε μόνο την υγειά μας..


Αν σου δινόταν η δυνατότητα να στείλεις ένα μήνυμα σε μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων τι θα έλεγε αυτό το μήνυμα
 
Κάτι που έχει πει ο Καζαντζάκης:"Αγάπα τον άνθρωπο, γιατί είσαι εσύ..."
 
 

Όταν η Ηλιάννα γράφει για τον γιό της....

 

Ηλιάννα μου,σε ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου και σου εύχομαι κάθε προσωπική και επαγγελματική επιτυχία!Κλείνοντας θα ήθελα να μου πεις...Αν έπαιρνες εσύ αυτή την συνέντευξη από την Ηλιάννα Λυκούδη,τι θα ρωτούσες που πιθανόν δεν ρώτησα εγώ;
 
 
Απόλαυσα την κουβέντα μας Έρικα, να μου είσαι καλά και να συνεχίσεις πάντα με το ίδιο πάθος ότι κάνεις. 
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία σου και για τις ερωτήσεις σου!
Επειδή της Ηλιάννας της αρέσει πολύ η κουβέντα, δεν θα την ρωτούσα τίποτα άλλο, γιατί έχει πολλές δουλειές εν όψη των παρουσιάσεων του βιβλίου της και είναι ώρα να αφήσει τον καφέ και το στυλό να ασχοληθεί λίγο και με αυτές.. χαχα
Ευχαριστώ και πάλι, καλή συνέχεια σε όλους

 

Συνένετευξη:Έρικα Τζαγκαράκη

Facebook profile Ηλιάννας Λυκούδη:www.facebook.com/ilianna.likoudi?fref=photo
Facebook profile Ηλιάννας Λυκούδη Β:www.facebook.com/Iliannalikoudi2?fref=ts
Youtube channel Ηλιάννας Λυκούδη:www.youtube.com/user/iliful